Mediatraining voor de CEO: zo moet het dus NIET

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Omgaan met de media. Die workshop heb ik regelmatig gegeven. Met boodschappen als 'off the record bestaat niet' en 'weet welke boodschap je kwijt wilt', 'wees voorbereid op lastige vragen' en 'laat je ook begeleiden door een pr-professional, zodat je je zelf kunt concentreren op je boodschap.' En zo nog een paar op het oog voor de hand liggende uitgangspunten. Je zou verwachten dat iemand die al twaalf jaar ceo is van de New Zealand Employers and Manufacturers Association daarin inmiddels redelijk gepokt en gemazeld is. Helaas. De man, Alasdair Thompson, ging op een haast verschrikkelijk onderuit in de media.

Het begon allemaal met een radio-interview, waarin hij zei dat een inkomensverschil tussen mannen en vrouwen onder meer verklaarbaar was door een lagere productiviteit van de vrouw, door hoger ziekteverzuim als gevolg van zwangerschappen en de maandelijkse menstruatie... Het gevolg laat zich raden. Een enorme collectieve verontwaardiging. Waarna hij diezelfde dag nog twee desastreuze tv-interviews gaf. Adding insult to injury...
En Alisdair biedt maar halfhartig excuus aan: 'Sorry, but it's true.' Vervolgens doet hij die dag nog , helemaal alleen, zonder enige begeleiding, waar arrogance en ignorance hand in hand gaan.

Met teksten als "Don't interrupt me, otherwise I will stop the interview," loopt het eerste gesprek al niet echt lekker. Maar als de TV-camera's gewoon blijven draaien en al zijn fouten ook integraal in beeld gebracht en uitgezonden worden, wordt het steeds erger.

De tweede vrouwelijke interviewer ziet hem twee keer afbreken en weglopen. Dan zegt hij "And now on the record", waarop zij antwoordt: "We have been rolling all the time, you have been on the record all the time..."
Op haar vraag of hij niet vindt dat hij moet aftreden, antwoordt hij strijdbaar dat hij er niet absoluut niet aan denkt.

is lang (27 minuten) maar is eigenlijk helemaal de moeite waard, smullen voor woordvoerders en geweldig lesmateriaal als voorbeeld van hoe het NIET moet.
Als je wat minder tijd hebt: vanaf minuut 22 begint het echte vuurwerk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie