Media spendings Nederland 2014 dik 3 procent in de plus

Wereldwijd stijgen de reclamebestedingen met 6,4 procent. Dat voorspelt Magna Global, het media-inkoopbureau van IPG Mediabrands.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Magna Global groeien de wereldwijde uitgaven aan reclameruimte in 2014 naar 516 miljard dollar. Dat is 6,4 procent meer dan in 2013. Dat betekent dat de groei versnelt, want in 2013 groeide de media spendings met 4,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

In de Verenigde Staten verwacht Magna Global een groei van 6 procent naar 168 miljard dollar. Na jaren van stagnatie voorspelt het bureau ook voor West-Europa groei: plus 2,2 procent. Nederland doet het zelfs nog beter dan dat.

Onno Seelen, managing director van Magna Global Nederland, voorspelt een groei van 3,2 procent voor de Nederlandse media owners. De sterkste groeiers zijn Internet (9,1 procent), Radio (5,2 procent) en Televisie (3,7 procent). Een bescheiden groei is er voor Buitenreclame (1,3 procent). Daarbinnen groeit Digitale Buitenreclame heel hard (14,5 procent). Dagbladen en Tijdschriften dalen in 2014 met 6,7 procent, respectievelijk 5,3 procent, voorspelt Magna Global.

 

Oost-Europa en Asia-Pacific groeien volgens Magna Global met 6,3 procent, respectievelijk 7,6 procent, terwijl Zuid-Amerika met 15,4 procent groeit. Dat percentage verklaart Magna Global door de hoge inflatie, in combinatie met de voetbalgekte. China blijft na de VS het meeste geld uitgeven aan reclameruimte (het streefde in 2013 al Japan voorbij), maar blijft nog altijd een kabouter in vergelijking met de VS (29 procent van de marktgrootte).

De uitgaven aan televisiereclame stijgen door het WK Voetbal met 7,2 procent, zo voorspelt Magna Global.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie