Marketeers zien niets in Google Bank of Facebook University

Belgisch onderzoek naar geloofwaardige merkextensies

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is de extensiekracht van technologische merken?

Om die vraag te beantwoorden heeft het Antwerpse marketingbureau Brandhome 526 marketing- en tech-professionals gevraagd wat ze vinden van enkele mogelijke merkextensies van 11 bekende techbedrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat maar een klein deel gelooft in een &;Facebook University&; (22%), terwijl  ook Google als bank (27%), en Apple Health (32%) op weinig applaus kunnen rekenen van de marketeers.

Waar lopen ze dan wel voor warm? Het meeste nog voor de extensie &;Twitter Newsfeed&;; maar liefst 87% lijkt dit een prima uitbouw van het aanbod van de microblog. Op een tweede plaats eindigde &;Tesla Home Energy&; (80%) terwijl de taxidienst Uber prima zijn aanbod kan aanvullen met een autoverhuurdienst, aldus de marketeers.

Genoemde extenties

Ook werd de respondenten gevraagd wat zijn  zelf als goede uitbreiding zagen van het aanbod van de merken. Daaruit blijkt dat de kansen voor de meeste technologiemerken schuilen in ‘opleiding’. Ook hier zien we dat diensten die in het natuurlijke verlengde van de huidige activiteiten liggen het meest geloofwaardig worden gevonden, bijvoorbeeld Tesla die auto’s gaat verhuren.

Enkele andere conclusies:

Het algemene vertrouwen in technologiemerken zorgt voor een hoge mate van vertrouwen indien deze merken zouden overstappen naar een andere categorie.

- Voor 7 van de 11 bevraagde extensies blijkt dat slechts minder dan 30% niet gelooft dat een technologiemerk minstens even betrouwbaar zou zijn als bestaande, traditionele merken in een andere categorie.

- Over het algemeen blijken mensen met een marketingachtergrond, meer vertrouwen te hebben in technologische merken die zich in een andere categorieën dan mensen met een technologische achtergrond.

- Bovendien bleek dat hoe jonger de respondent, hoe hoger het vertrouwen in een mogelijke productextensie  Waar ouderen technologiemerken zien als een productmerk, zien jongeren ze eerder als ‘lifestylemerk .

Lees het gehele onderzoek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie