Premium

Marketeers lezen geen papieren krant meer

Slechts 6 procent van de Nederlandse marketeers pakt 's ochtends een krant van de deurmat. En als er tv wordt gekeken, is dat naar De Wereld Draait Door.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Blauw Research onderzocht in opdracht van Tijdschrift voor Marketing het mediagebruik, merkvoorkeuren en winkelgedrag van de Nederlandse marketeer. Wat blijkt: de marketingprofessional anno 2014 slaat enkel nog een digitale krant open. Thuis staat de televisie niet vaak meer aan, al wordt er voor De Wereld Draait Door en het nieuws wel een uitzondering gemaakt. Buitenshuis is de marketeer actief, sportief en niet vies van een feestje. Kortom, eigenlijk is de marketingprofessional gewoon een heel normaal mens.

Deurmat
De papieren krant lijkt verleden tijd voor de marketingprofessional. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden zegt zelden of nooit een krant open te slaan. Slechts zes procent pakt ’s ochtends nog de krant van de deurmat. De krant die het meeste wordt gelezen is de Volkskrant, gevolgd door de Telegraaf en de Trouw. Internetten doet men daarentegen vrijwel allemaal en het is dan ook niet verwonderlijk dat de digitale krant vaak wordt gelezen door marketeers. Nu.nl en telegraaf.nl zijn internetsites die door veel marketeers worden bezocht. Men kan het nieuws uiteraard ook volgen middels het Journaal of RTL Nieuws, maar het populairste tv programma onder marketeers is De Wereld Draait Door. Respondenten geven aan niet veel tijd meer te besteden aan televisie kijken, maar als de tv dan toch aan staat, stemt men af op de publieke omroepen en RTL 4. 

Boodschappen
De marketingprofessional doet zijn boodschappen bij de Albert Heijn. Twee derde van de ondervraagden geeft aan het grootste gedeelte van de boodschappen bij deze supermarkt te doen. Nummer twee op de lijst, Lidl volgt met een schamele zes procent.
De boodschappen worden niet in de online supermarkt van de AH besteld. Ruim acht op de tien ondervraagden zeggen zelden of nooit boodschappen online te bestellen. De dagelijkse boodschappen worden nog steeds door vrijwel iedereen in de fysieke supermarkt gekocht.

A-merken
Het ‘fysieke’ boodschappenwagentje van de marketingprofessional bevat meer A-merken dan huismerken. Het grootste gedeelte van de marketeers geeft aan dat de verhouding ongeveer 75 procent A-merken om 25 procent huismerken is. Coca-Cola heeft men eigenlijk altijd wel in huis, maar ook de bekende koffiemerken Douwe Egberts en Nespresso worden vaak genoemd. 

Sportief, maar vaker individueel dan in teamverband 
Marketeers zoeken bij voorkeur de buitenlucht op als ze een dagje uitgaan. Eén derde van de ondervraagden geeft aan een voorkeur te hebben voor een buitenactiviteit. Ook winkelen en een sportactiviteit ondernemen zijn favoriete bezigheden. Marketingprofessionals zijn sowieso sportieve mensen. Slechts zes procent van de respondenten geeft aan niet aan sport te doen. De rest van de marketeers beoefenen één of meerdere sporten. Opvallend is dat men veel individuele sporten beoefend zoals hardlopen (40%), fitness (23%) en tennis (14%). Men doet beduidend minder vaak aan teamsporten als voetbal (9%) en hockey (13%). 

Blauw ondervroeg tussen 14 en 16 april 359 marketing- en communicatieprofessionals naar hun mediagebruik, merkvoorkeuren, winkelgedrag en vrijetijdsbesteding. Op Marketingonline.nl, en vind je op 25 april de uitkomsten voor de verschillende beroepsgroepen.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie