Natuurlijk willen klanten, aandeelhouders en medewerkers graag een onderneming waar de winst tegen de plinten klotst. Maar in tijden van recessie, beurs- en bedrijfsschandalen is er vooral behoefte aan betrouwbaarheid. We willen vertrouwen in de integriteit, de richting en de ambities. We willen weer vaart en schwung. Wie brengt dat beter dan een frisse ceo met een vriendelijk gezicht, goed gebekt en politiek behendig?
Versterken van het vertrouwen
Deze kwaliteiten zijn aan de top bij multinationals en grootbanken minstens zo wezenlijk als vakmanschap. Daarvoor zijn er immers specialisten op alle niveaus. Naar buiten treden met ‘flair’ en een sprankje opportunisme zijn doorslaggevend voor het opnieuw versterken van het vertrouwen. Onze uitdaging: we onderkennen dat de ceo niet automatisch een authentiek verhaal heeft, dat met het nodige charisma wordt gebracht. Hoe helpen wij de ceo zijn leidersrol in te nemen, zodat hij schijnbaar moeiteloos de richting bepaalt en externe stakeholders en collega’s de dynamiek overnemen?
Ceo’s met publiciteitsflair
Goede ceo’s met publiciteitsflair zijn hun eigen reputatiemanager en dragen voor een groot deel de financiële en interne communicatie. De ceo die zich gemakkelijk beweegt in alle geledingen van de organisatie, kan veel bereiken. Externe stakeholders willen zich graag herkennen in zijn rol. Collega’s spiegelen zich in de ongebreidelde ambities van hun ceo en de trots neemt toe. Alle cultuurprogramma’s ten spijt; de ceo moet zelf het aspiratieniveau neerzetten, waardoor alle ‘leaders’ binnen de organisatie ook net zo makkelijk ‘followers’ worden.
CEO Communication
In veel bedrijven is de scope verlegd naar de korte termijn. Het ‘verhaal’ verzandt in herstructurering, toezicht, issues die eerst opgelost moeten worden. Ga het gesprek aan met je ceo en probeer de focus te verleggen naar de middellange termijn. Is het mogelijk een wervend thema te destilleren, uit wat je ceo in feite zelf al vertelt? Een wervend thema waar iedereen achter kan staan. Een helder doel en dat is de weg. Aan de afdelingen corporate communications en marketing de taak om dat vervolgens uit te dragen. Kortom; CEO Communication is van groot belang, juist als het imago van de onderneming dreigt te eroderen.
Camiel Eurlings
Helaas is er geen studierichting die ideale ceo’s kweekt. Af en toe is er een politicus wiens flair en energie hem (of haar) voor het bedrijfsleven net zo interessant maken als het Haagse netwerk dat hij meeneemt. Zure critici willen transfers zoals Camiel Eurlings – van de ministerraad naar KLM – onmogelijk maken want: belangenverstrengeling, eigenbelang et cetera.
Politieke vaardigheden
Persoonlijk lijkt een verbod me kansloos en bovendien onzinnig. Juist politieke vaardigheden zijn cruciaal om te overleven in de ‘Corporate Olympic Game’. Ik denk bovendien dat het meevalt met het risico van corruptie en vriendjespolitiek. Excessen zullen er altijd zijn, maar daar geldt voor het bedrijfsleven zelf ook. Politici zijn net gewone mensen en daar blijkt de meerderheid gelukkig gewoon oprecht te zijn. Zo zal ook de gemiddelde CEO-nieuwe-stijl een hoge mate van zelfregulerend vermogen hebben.
En ach, als er dan eens een keer een affaire explodeert, dan huren we gewoon de Reputation Officer weer in. Dit keer als zzp’er.
Dit blog is op persoonlijke titel geschreven, door Yvonne van de Kuil, werkzaam voor Rabo Vastgoedgroep als hoofd corporate communications.
Foto: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!