Klimaatactivisten kapen socialmedia-accounts van Ad Net Zero en eisen actie tegen vervuilers

Actiegroep profiteert van een misser van Ad Net Zero, dat vergeten was de socialmedianamen te claimen.

Een campagne-afbeelding
Afbeelding: Instagram

Wie een nieuw merk, organisatie of online initiatief lanceert, kan de naam maar beter direct claimen op sociale mediakanalen. Want dit vergeten kan later vervelend uitpakken, zo merkt Ad Net Zero nu. De vereniging - in 2020 opgericht in het Verenigd Koninkrijk als 'de reactie van adverteerders op de klimaatcrisis' - is namelijk voor schut gezet door klimaatorganisatie Clean Creatives.

De milieuactivisten hebben op Twitter, TikTok en Instagram de accountnaam van Ad Net Zero geclaimd. En ze willen de accounts alleen teruggeven als Ad Net Zero publiekelijk een plan deelt waarin het uitlegt hoe de adverteerdersvereniging werk maakt van hoe aangesloten adverteerders werken voor fossiele brandstoffenbedrijven. Zolang dat niet gebeurt, zeggen de klimaatactivisten op de accounts informatie te delen over hoe adverteerders aan greenwashing doen.

'Vervuilende' bureaus uitgelicht

Omnicom, Interpublic Group en WPP zijn bijvoorbeeld aangesloten bij Ad Net Zero en werken ook voor ExxonMobil. Volgens de milieuactivisten steunen zij zo het vervuilende werk van ExxonMobile en heeft het daarom geen zin dat zij hun eigen CO2-voetafdruk aanpakken. 

Clean Creatives zet ook andere bureaus op het strafbankje. In een serie tweets schrijft de milieuclub onder andere over de Canadese tak van DDB (die werkt een lobbycenter) en Grey Group, dat samenwerkt met uiteenlopende oliebedrijven. 

TikTok en Instagram

Ad Net Zero moet het ook op andere sociale media ontgelden. Op het TikTok-account met de logische naam adnetzero staan tot dusver twee video's waarin jonge vrouwen van Clean Creatives het werk van Ad Net Zero onderuit halen. 

En op het Instagram-account - dat ook adnetzero heet - zijn verschillende pakkende video's geplaatst waarin jongeren adverteerders uitlichten die samenwerken met vervuilende bedrijven. De reacties op de socialemediakanalen zijn grotendeels positief over de ludieke actie van Clean Creatives.

Een woordvoerder van Ad Net Zero geeft tegenover The Drum een algemeen statement zonder in te gaan op de 'kaping' van de socialmedia-accounts.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie