De drang tot competitie groeit. Wie dat wil, kan iedere avond wel naar een awarduitreiking. Meestal zijn het gezellige bijeenkomsten, daar niet van. Ik ben er vaak bij. En op zich is er ook helemaal niets mis met het uitreiken van prijzen. Effectief en creatief reclamewerk verdient een compliment. Maar hoeveel complimenten heb je nodig?
Afscheid nemen van de nieuwkomers
Hoe kunnen we bijvoorbeeld nog waarde toekennen aan zoiets als de verkiezing van 'de website van het jaar'? Hans Beerekamp vroeg zich in zijn column voor NRC.nl af waarom www.politie.nl dit jaar tot beste website is uitgeroepen. Niemand kan vertellen waar deze prijs aan te danken is. In het persbericht stond alleen te lezen dat er 823.796 mensen hadden gestemd.
En de 'website van het jaar' verkiezing is bij lange na niet de enige award die geen toegevoegde waarde biedt. Als je het mij vraagt, zitten we niet te wachten op meer awards, eerder op minder. Laten we daarom afscheid nemen van tenminste eenderde van de awards.
Golden oldies
Want waarom moeten er nog meer awards zijn als we gevestigde namen als Esprix, ADCN-lampen, SAN, Effies hebben? Zij hebben hun bestaansrecht door de jaren heen bewezen. Maar uiteraard moeten deze ‘golden oldies’ zich wel blijven ontwikkelen.
Bij de Esprix (waar ik in de eindjury zit) weten ze goed met die uitdaging om te gaan. Na elke uitreiking kijken ze kritisch naar zichzelf en worden veranderingen aangebracht. Wat kan anders? Wat kan beter?
Vanaf dit jaar worden Esprix-inzendingen bijvoorbeeld gelijkwaardig beoordeeld op het creatieve idee en resultaat. Het gewicht dat voorheen werd toegekend aan de gedragscomponent heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe manier van beoordelen die de samenstelling van de jury van 120 personen afkomstig van de creatieve en mediabureaus en adverteerders weerspiegelt.
Ja, 120 juryleden is wel heel erg veel. Maar vernieuwing vindt plaats in het spanningsveld tussen resultaat en creatie. Dus is er veel voor te zeggen dat de koplopers in beide gebieden samen het beste werk kiezen. Wat eens te meer een argument is om te schrappen in het aantal awards. Als alleen al voor de Esprix jury al 120 zorgvuldig geselecteerde professionals zijn gevraagd, hoeveel mensen heb je dan wel niet nodig om al die andere awards te bemensen?
Samen maken we het verschil
Voor de feestjes hebben we al die awards in ieder geval niet nodig. Dus lieve opdrachtgevers en bureaus, kijk in het nieuwe jaar nog eens kritisch voor welke awards je gaat inzenden. Liever één goede en kwalitatieve erkenning, dan heel veel kleine die het verschil niet maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!