‘Je krijgt bij ons Nederlandse kwaliteit voor Antilliaanse tarieven’

Interview met de creative director van Media599 uit Curaçao.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

werkt vanuit Curacao, maar heeft klanten over de hele wereld. Het bureau focust zich op webdesign en ontwikkeling en werkt veel samen met Nederlandse bureaus. Via hun partners werkt het onder andere voor merken als KPN, Eneco, AD, Lassie, Carbonell en Sanex. Wat doen ze precies en waarom werken ze vanuit Curaçao? Vijf vragen aan Wouter Meeuwisse, creatief directeur. 

1. Waarom werken jullie vanuit Curaçao?
‘Mijn moeder is hier geboren en toen ik een jaar of zeven geleden in Nederland wilde werken ging het slecht met de economie. Ik had rond mijn 18e al in Curaçao gewerkt dus de keuze was voor mij snel gemaakt. In Curaçao kreeg ik snel een baan aangeboden bij een mediabureau. Omdat het meeste werk via mijn leads kwam, dacht ik: dit kan ik zelf.’

2. Wat doen jullie precies?
‘Onze werkzaamheden zijn tweeledig. Op Curaçao zijn wij een creatief digitaal bureau. Voor onze klanten hier doen we alles inclusief het ontwerpen. Voor Nederlandse klanten zijn wij vooral een uitvoerend bureau. We doen veel aan webdesign en werken met name met Wordpress, maar daarnaast ontwikkelen we ook Facebook acties en sinds kort ook apps. Zo hebben we bijvoorbeeld net de NPO2 radio Top2000 app ontwikkeld in samenwerking met Van Ons voor Beeld en Geluid. De app wordt gestuurd door iBeacon, een nieuwe techniek.’

3. Is die tweedeling een bewuste keuze?
‘Ja. Ik heb bij stage gelopen bij NR6 en daar heb ik ook een tijdje gewerkt. Toen ik naar Curaçao kwam, deed ik voor hen nog wat opdrachten. Toen merkte ik dat je bij het creatieve proces echt aanwezig moet zijn. Daarom spreek ik nu met Nederlandse klanten af dat we bijna geen design doen, maar alleen front-end en back-end ontwikkeling. Op Curaçao kunnen we full service bieden, een long term commitment, maar in Nederland houden we van strakke deadlines. We werken veel samen met Nederlandse bureaus zoals NR6, Lemoncake en Social Inc. en met hen heb ik ook afgesproken dat we ons werk altijd mogen promoten. Zij gunnen ons echt deze exposure.’

4. Jullie hebben veel Nederlandse opdrachten, waar werken jullie nog meer?
‘We hebben nu een aanvraag vanuit Shanghai en hebben in het verleden opdrachten gehad in Azië, Australië en Latijns Amerika. Door de kennis die we bij Nederlandse klanten opdoen te gebruiken in Curaçao, kunnen we hier altijd de nieuwste technieken en trends toepassen. Onze kennis vanuit Nederland versterkt ons marktaandeel.’

5. Zou je ooit overwegen om terug te gaan naar Nederland?
‘Nee. Ik werk nu met een team van acht mensen, vijf op kantoor, drie thuis en daarnaast een aantal freelancers. Die mensen kan ik niet zomaar achterlaten. Bovendien zouden we in Nederland een hele andere propositie hebben, want wij zouden dan opeens concurrenten worden van onze partners. Het is echt onze USP dat je Nederlandse kwaliteit krijgt voor Antilliaanse tarieven. Wij zijn namelijk ook iets goedkoper. Wat ik wel zou overwegen is om naar een ander mooi land te gaan, bijvoorbeeld naar Spanje om ons merk daar te verbreden.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie