Deze week werd bekend dat ook het vijfjaarlijkse evenement Sail 2020 in Amsterdam geen doorgang vindt. Het is niet uitgesteld, maar wordt simpelweg niet gehouden. Pas in 2025 zullen de tallships, buitenlandse matrozen en 2,5 miljoen bezoekers Amsterdam weer aandoen.
Dit betekent niet alleen een gat in een traditie, het raakt ook Q&A, het bureau van Jan Driessen dat de communicatie van Sail voor zijn rekening neemt. Vijf vragen voor hem.
‘Nee, dat niet zozeer, we zagen dit natuurlijk wel aankomen, maar Sail is een grote professionele organisatie, we wilden daarmee de Koninklijke weg bewandelen. Ik zie allerlei evenementen nu op basis van emoties keuzes maken, de boel een jaar uitstellen en dan nog in onzekerheid zijn of het doorgaat. Kijk naar de Olympische Spelen. Wij wilden alleen op basis van feiten die ons voorlagen de keuzes maken. We hebben daarom tegen onze partners en merken als Heineken en KPN gezegd: hold your horses, eerst wachten we op de persconferentie van Mark Rutte en de besluiten die daar bekend worden. Dat was dinsdag, de dag erop hebben we ons besluit naar buiten gebracht.'
‘Dat speelt uiteraard mee, maar is niet de belangrijkste reden geweest. Zoals gezegd, we wilden daar een puur professionele afweging in maken en niet op basis van aannames en emoties keuzes maken die je misschien niet overziet. Er is nog zoveel onbekend over hoe de pandemie zal verlopen. Daar wilden we niet op koersen. Stel dat je had besloten in 2021 Sail te houden, dan was er nog veel onzeker. En je moet erg ver van tevoren met de organisatie beginnen. Bovendien hebben enkele partners van ons, zoals de gemeente Amsterdam, andere prioritieten de komende tijd. Er is wel wat aan de hand natuurlijk, ze wilden hun aandacht volledig richten op de coronacrisis zelf.'
'Uiteraard, we hebben overal over nagedacht, maar zijn al snel tot de conclusie gekomen dat dit geen optie was voor Sail. Daar is het ook te omvangrijk voor. Bij de Museumweek hebben we dat wel gedaan. Mensen kunnen virtueel musea bezoeken en meebouwen aan het digitale Gouden Pronkstuk, een jaarlijks terugkerend evenement. Dat werkt echt enorm goed, en daar krijgen we lovende reacties over. De voorpagina van de Telegraaf van woensdag is ook het meest bizarre wat ik in PR heb meegemaakt. Het openingsartikel ging over een streep door de zomer, ofwel alle evenementen die niet doorgaan met ook een rood kruis door Sail 2020. Daarnaast stond de Nationale Museumweek aangekondigd met zijn ‘Ontdek samen ons echte goud’. Ik heb er echt even naar lopen staren.’
‘Gelukkig wel. We zouden tot en met het evenement met vijf mensen fulltime met Sail bezig zijn. Dat wordt behoorlijk minder natuurlijk. Er zal nog wat afhandeling zijn, maar dat is allemaal veel eerder afgerond. Maar ik heb twee specialisaties in mijn werk en bureau. Naast de evenementen adviseer ik ook over crisiscommunicatie, en daar loopt het nu echt storm. Ik maak dagen van 16 uur en heb niet eens de tijd om mijn uren normaal te registreren, terwijl ik daar normaal erg nauwkeurig in ben. Het is niet zo dat we nu stil moeten zitten. Ook al omdat we veel energie in de Museumweek steken. We blijven hard werken, crisis of niet. Dat gezegd hebbende: zo'n evenement dat wordt afgezegd, laat ons niet onberoerd.’
'Nou, het afzeggen heeft erg veel emoties losgemaakt bij alle mensen en vrijwilligers die er hun ziel en zaligheid in hebben gestopt. Chris Janssen van mijn bureau is operationeel verantwoordelijk voor alle communicatie, die zag ik echt een traantje wegpinken. We vinden het allemaal verschrikkelijk. Wat ik me trouwens ook niet had gerealiseerd; voor veel mensen is Sail een moment dat een fase in hun leven markeert. Die gaan er al heel hun leven naartoe, weten precies wat ze tijdens welke Sail deden. Ik begrijp dat goed. Ik zat laatst te denken aan de vorige keer: toen vaarde ik met Eberhard van der Laan door de haven. Dat is iets wat ik nooit zal vergeten, 2015. De volgende Sail wordt nu pas 10 jaar later gehouden. Er is een groot gat geslagen.’