Druk twitterend klom Jan Driessen, BVA voorzitter en Directeur Communicatie van Aegon, gisteren op het kistje van het Genootschap van Niks. Een illuster gezelschap van reclame mastodonten dat, vanaf de eindstreep, zich nog graag levendig bemoeit met wat er op het communicatieveld afspeelt. De NIKS bijeenkomsten leveren daarom vaak een bijzondere eerlijkheid op van de sprekers.
Jans pleidooi ging over het einde van reclame oude stijl. ‘Jullie hebben jullie leven doorgebracht met toeteren, met eenrichtingsverkeer...
...tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg. Het gaat, en zal in de toekomst steeds meer gaan, over dialoog. Een ‘tweet’ van mij levert mij directe feedback. Het rimpelt over het internet als een kiezel die in het water komt. Deze dialoog zal steeds belangrijker worden. Als moderne communicatie manager ontkom je er dus niet aan om zelf deze dialoog aan te gaan. Anders beland je in de PR-valkuil waarin BP onlangs viel, en zich nu, met een miljoenen investering, weer uit probeert te communiceren.’
Elke ochtend controleert Jan dus zelf alle mentions waarin Aegon voorkomt en reageert daar ook persoonlijk op. ‘Wat levert dat op?’, vroeg de zaal die zijn gehoorapparaatjes inmiddels gespitst had? Driessen:’ Sinds kort kan je adreswijzigingen ook per mail door geven. Mocht nooit van de juristen, nu kan je simpelweg je handtekening inscannen en het document mailen. Is dat een bijzondere innovatie? Welnee. Het maakt wel een einde aan een van de grootste frustraties van de medewerkers en klanten. We zijn hier via de online dialoog achter gekomen. Het is jammer dat er geen bureaus zijn die een businessmodel hebben dat hierop geënt is. Zelfs een uitstekend en modern bureau als THEY valt vaak in de valkuil van het louter ‘zenden’. Dus ontkom je er niet aan om het allemaal zelf te doen.’
Ter plekke werden gelijk wat initiatieven bedacht om in te springen op dit gapende gat in de markt.
Volgens mij is dat niet nodig. In de drukte van het online managen had Driessen blijkbaar een nieuwe innovatieve ontwikkeling over het hoofd gezien.
Zoals het onlangs opgerichte THE TRAVEL ANGENCY Dit bureau, van o.a. ex Wallpaper journalist John Weich en Jenny Elissen, regelt online conversatie voor bedrijven met een nieuw businessmodel.
Dat doen ze al voor o.a. het internationale sneakermerk KSwiss en voor het Nationale Diabetes fonds. Hun presentatie tijdens de Walking Drink ’10 werd vorige week nog met luid applaus ontvangen door adverteerders.
Dat wilde ik de heer Driessen toch even tippen.
En aangezien hij alle #aegon mentions leest, komt het via deze weg weer bij hem terecht. De bijeenkomst van NIKS, levert op deze manier dan misschien toch nog wat op. Dat is een toch een groot voordeel van een online dialoog... niet NIKS.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!