ING brengt persbericht over creditcard uit in ‘spoken word’

Kaart met inkeping is herkenbaarder voor mensen met visuele beperking. Gesproken persbericht drukt die toegankelijkheid uit.

Still van een video met een voordracht van Elten Kiene voor museum Voorlinden

ING en Mastercard introduceren de Touch Card, een creditcard met een nieuwe, hoekige inkeping. Deze is bestemd voor klanten met een visuele beperking, die zo beter de verschillende kaarten kunnen onderscheiden; betaalpassen met een ronde inkeping, creditcards een hoekige. In Nederland is ING de eerste bank die dit aanbiedt, Mastercard wil de hoekige inkeping wereldwijd tot standaard maken.

Niet alleen het gestanste rechthoekje is nieuw, ING heeft als pr-actie ook voor een ander unicum gezorgd.  Het heeft zijn persbericht namelijk aangepast aan mensen met een visuele beperking en die niet alleen in een geschreven versie uitgebracht, maar ook in spoken word.

Deze literaire voordrachtsvorm ontstond in de jaren ’70 en kwam vooral weer onder de aandacht tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Joe Biden in 2022 toen Amanda Gorman het gedicht The Hill We Climb in spoken word voordroeg.

Voor de persbericht-versie over de creditkaart is het de spoken word-artiest Elten Kiene die de tekst voordraagt. Kiene is medeoprichter van het platform Woorden Worden Zinnen en maakte deel uit van hiphopcollectief Brandwerk. Hij vertelde eerder verhalen voor mensen met een visuele beperking.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie