Bouwmarktketen Hornbach biedt de tienduizenden bezoekers van Lowlands dit jaar een praktische oplossing voor het gesjouw met hun bagage naar en op het festivalterrein. Honderden knaloranje 'bagagewagens' staan straks in augustus klaar om de zware tassen en kampeerspullen gemakkelijk naar de campingplaats te rollen. De activatie is bedacht door het Amsterdamse reclamebureau Buutvrij.
'De doorgewinterde Lowlandsganger weet hoe zwaar het is: dat vervelende gesjouw met spullen naar je plekje op de camping. Maar dat is met onze Bagagewagen straks verleden tijd', zegt Maarten Post, marketingdirecteur van Hornbach. 'We nemen de Lowlanders letterlijk een last van hun schouders.'
Reuben Alexander, medeoprichter Buutvrij: 'Hornbach is een merk met ballen, het is te gek dat we samen een campagne op Lowlands doen. Met een grote grijns, veel energie, maar ook lekker functioneel. Precies wat je nodig hebt als festivalganger.'
De zogenoemde Bagagewagens staan klaar bij drie centrale uitgifte- en inleverpunten op het festivalterrein, waarmee de bagage gratis naar de campingplek gebracht kan worden. Post: 'Iedereen die z'n Bagagewagen weer netjes terugbrengt, maakt ook kans op het winnen van een -letterlijke- bagagedrager. Na afloop van het festival pakt die je tent in en brengt je bagage hoogstpersoonlijk naar je auto of de bus. Op het festivalterrein lopen verder speciale runners rond, bewapend met praktisch gereedschap om kampeerders een helpende hand te bieden, bijvoorbeeld bij het in de grond slaan van tentharingen.' Ook is er op zaterdag 17 augustus een 'Kruiwagenrace', zegt Post tot slot. 'Vanaf 10:30 uur strijden duo's tegen elkaar op een parcours vol Hornbach-obstakels.'
Totaalfestival
Muziek- en cultuurfestival Lowlands, dat zichzelf ook wel als 'totaalfestival' afficheert, geldt vanwege de vooruitstrevende doelgroep al jaren als ideale plek voor marketeers om hun merk te laden. In een interview met Adformatie in 2022 zei Marcel Surendonk, sponsormanager Mojo: 'Er lopen op Lowlands 60.000 nieuwsgierige mensen rond, waarvan tachtig procent ook nog eens hoogopgeleid is. Daar wil je je als merk natuurlijk aan verbinden.'
Een bekende merkactivatie uit het verleden is onder meer de Powerwash van Miele (ook bedacht door Buutvrij), een reuzewasmachine waarín festivalbezoekers feest konden vieren. Het is de vraag of het elektronicamerk er daadwerkelijk meer wasmachines mee heeft verkocht, maar dat Miele in het geheugen van menig festivalbezoeker gegrift staat, is zeker.
Meer activaties
Hornbach is niet het eerste merk dat dit jaar een activatie presenteert op Lowlands. Zo komen Ikea en bureau Home met Drömland: een gigantische slaapkamer op het festivalterrein in Biddinghuizen, waar bezoekers ontsnappen aan de drukte en even een powernap kunnen doen. Verder introduceert automerk Kia de zogenoemde Nrgy Camp: drie door kunstenaars vormgegeven groepskampeerplekken, waar bezoekers hun apparatuur (zoals een airfryer of minikoelkast) 24 uur per dag kunnen opladen.