Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van het zakenblad Quote, treedt op in een promotiefilmpje van ING en is daar achteraf weinig gelukkig mee.
In de serie Portfolio Gluren geeft Schimmelpenninck inzicht in zijn financiële keuzes en investeringen in vastgoed: ‘Je begint met één huis, en dan koop je er gewoon nog één.’
Aanvankelijk zag hij weinig kwaad in zijn deelname, maar komt daar nu op terug: ‘Wij proberen met ING wat conceptjes te doen, dus ik dacht: daar doe ik dan maar aan mee. Ik meende dat het een kleinschalig, simpel filmpje voor intern gebruik was, maar ik zag mezelf later ineens op de Facebook-pagina van ING terug. Ik had niet verwacht dat het zoveel bekeken zou worden.’
De hoofdredacteur is om meerdere redenen niet blij met zijn keuze. Ten eerste omdat hij ‘veel hoger in de boom’ had moeten gaan zitten.
Schimmelpenninck: ‘Ik heb er 1000 euro voor gekregen, veel te weinig natuurlijk. Jort Kelder reed ook met Gerard Joling in een Sixt en ving daar een veelvoud voor. Ik kan er net een goede fiets van kopen.’
Ook vindt hij het filmpje niet passen bij zijn rol als hoofredacteur van een journalistiek medium.
‘We willen als Quote de banden met grote corporates aanhalen. Met zo’n actie hoop je goodwill te kweken. Dat is gelukt. Maar iemand als Eric Smit van Follow the Money zei al direct tegen me: “Dat had je nooit moeten doen”. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.’
Schimmelpenninck wijt zijn misstap aan zijn enthousiasme om het merk Quote weer zichtbaar te maken. ‘In mijn eerste jaar als hoofdredacteur heb ik zo’n beetje tegen alles ‘ja’ gezegd. Misschien is het nu tijd daar wat selectiever in te worden.’