Hoe meet je het succes van je mobiele app?

Ben je een merk, dan wordt een mobiele app voornamelijk gebruikt om de ‘engagement’ met uw bestaande klanten te verhogen. Hoe meet je nu het succes van je mobiele app?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een app is namelijk sneller, staat op de smartphone en kan een mooie user experience geven. Toch is het belangrijk om de juiste indicatoren in de gaten te houden om het succes van je app te meten. Hier de “Big 5” basis-indicatoren:

App ratings: wat vinden de gebruikers?
Veel of weinig budget, gebruikers zijn bitterhard in hun oordeel. Als de app slecht is, dan schromen ze niet om hun mening in de app store te geven. Net zoals bij vergelijkingssites is de waardering van andere klanten (gebruikers) een belangrijke reden om een app te downloaden. Hogere ratings, meer app downloads. Tip: start met als doel 4 sterren en een X aantal reviews per update.

Het aantal nieuwe gebruikers
Naast app ratings is het aantal nieuwe gebruikers (ook wel downloads) een belangrijke meting. Voorheen is veel geroepen dat we alleen naar actieve gebruikers moeten kijken, wat ook zeker belangrijk is, maar bij het doorvoeren van nieuwe functionaliteiten, is het ook interessant om te weten wat dit met je “aantrekkingskracht” als app doet. Nieuwe functionaliteiten kunnen je onderscheiden van concurrenten. Tip: houd bij elke app versie bij hoeveel app downloads er wekelijks plaatsvinden en vergelijk dit met oudere versies.

Het aantal terugkerende gebruikers
De meeste apps dienen om makkelijker terug te komen. Snel vliegtickets bekijken, eten bestellen of om je banksaldo te checken. Hoe vaker een klant dit doet, hoe blijer jij mag zijn. Terugkerende klanten zijn blije klanten en zijn zeker een indicator voor engagement. Wanneer je dit succesvol doet, ga dan na hoe je functionaliteiten of content kunt uitbreiden of toevoegen om de engagement verder te verhogen. Tip: houd de verhouding tussen nieuwe gebruikers en terugkerende gebruikers in de gaten. Het liefst heeft de nieuwe functionaliteit een positief effect op beide.

Doelconversies
Het klinkt als een ouderwetse online analytics term ‘doelconversies’. Echter een app moet een bepaalde taak (doelconversie) heel goed kunnen. Het moet beter, sneller en leuker zijn dan via welk ander medium dan ook. Deze taken bestaan vaak uit een reeks sub-taken. Bij mobiel bankieren zijn dit: saldo checken, afschrijvingen bekijken en overboeken. Zorg dat je ze meet en wijs elke handeling een waarde toe (net zoals op het web). Aantal doelconversies x waarde = het verdienmodel van jouw app. Tip: het management is voornamelijk geïnteresseerd in de waarde van jouw app, communiceer (vooraf) hoe je dit wilt gaan meten.

Technische problemen
Een app is een stukje software dat moet werken op 300 a 400 verschillende mobiele devices met verschillende besturingssystemen, versies en specificaties. Dit gaat zeker problemen opleveren. Het is zaak om te zorgen dat jouw belangrijkste doelgroep geen problemen heeft met de app. Bepaal welke toestellen populair zijn bij jouw doelgroep en meet de crashes en andere technische problemen bij deze devices. Tip: zorg dat je snel kunt acteren op technische problemen, een crash of bug kan leiden tot zeer slechte app ratings.

Laatste puntje. Wanneer kun je stellen dat een app succesvol is voor jouw organisatie? Wanneer het aantal gebruikers van de app gelijk is aan 25-50% van je terugkerende website bezoekers én wanneer jouw terugkerende app bezoekers blijft groeien. Dat zijn pas mooie ontwikkelingen. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie