Hoe je met een prank over een boysband een internationale PR-prijs wint

Progress Communications krijgt GLOBAL SABRE Award voor Microsoftcampagne over veilig internet

Als eerste Nederlandse PR-bureau heeft Progresss Communications een Global SABRE PR Award gewonnen. Het bureau won de award voor de Microsoft-campagne in samenwerking met de Nederlandse boyband B-Brave voor veilig internetgebruik. De campagne werd, samen met 40 andere winnaars, geselecteerd uit 6.000 ingezonden cases van over de hele wereld. Vorige week won Progress een Dutch PR Award voor dezelfde Microsoft-case. En in mei sleepte de campagne al een SABRE Award EMEA in de wacht. 

 

Jury

Volgens Stella Jansen van Progress worden de cases voor deze prijs door de jury zelf geselecteerd. 'Wij hebben ingezonden voor de EMEA-Awards in Londen dit jaar en daar is deze ook bekroond in de categorie IN2, innovatieve pr-campagnes. Vervolgens kiest een internationale jury van The Holmes Report de beste campagnes wereldwijd. Daar hoef je niet voor in te zenden. De jury kiest er wereldwijd 6000, waarvan er 40 bekroond worden.' Volgens Jansen is het niet eerder voorgekomen dat een Nederlands bureau deze eer te beurt valt. 'Nee, bij mij weten zijn we de eerste.'

Boysband

Reden voor deze PR-campagne was dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud moeilijk te bereiken blijken als het gaat om bewustwording over veilig interntegebruik. Progress zette in de campagne de populaire boyband B-Brave centraal. De band wilde kosteloos mee werken. De reden: een van de leden was eerder het slachtoffer geweest van een identiteitsroof waarbij een pedofiel zich voordeed als bandlid en meisjes had benaderd en met hen had afgesproken.

Prank

Kernelement van de campagne was een prank, waarin een van de bandleden een selfie online zette op zijn Instagram- en Snapchat-accounts. Daarbij had hij zogenaamd niet door dat het telefoonnummer van een ander bandlid op de achtergrond te zien was. In werkelijkheid was dit het telefoonnummer van het campagneteam. De prank ging viral. Het telefoonnummer werd duizenden keren door fans gebeld en ontving tienduizenden Whatsapp berichten. Het totale bereik was 30 miljoen views. Wereldwijd was de prank trending topic op Twitter en de YouTube video’s werden bijna 100.000 keer bekeken. De onthulling van de campagne op een nationale radiozender genereerde zowel nationale als internationale publiciteit.

Privacy en internet

Volgens de jury van de SABRE Awards won Progress Communications de prijs onder meer vanwege de vernieuwende inzet van social media. Door samen te werken met boyband B-Brave, kreeg de boodschap op hun eigen social-mediakanalen volop aandacht: recht in de doelgroep. Door de samenwerking met B-Brave wist Microsoft een moeilijk bereikbare doelgroep bewust te maken van het belang van privacy en internet.

Meer info over de case is hier te vinden.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie