Even terug naar 2011, het jaar waarin Peecho een Blauwe Tulp wint in de categorie E-commerce. Na die zege heeft Peecho de printwereld behoorlijk op z’n kop gezet. Peecho keert zich af van de massaproductietrend en benadert print als een luxegoed. Een tegenbeweging in de steeds verder digitaliserende wereld. 'Het zijn de kleine orders die het doen', zegt CEO en medeoprichter Martijn Groot: “Bijna 80 procent van onze orders bestaat uit één product. Kennelijk is dat belangrijk voor onze klanten. Ze hebben een band met iets wat ze zien op internet en willen dat in handen hebben.'
Marktleider
Peecho is in 2013 200 procent gegroeid vergeleken met het jaar ervoor. De printbutton is nu marktleider in het luxe 2D-print-segment. Onder andere het Rijksmuseum, Reed Elsevier en Issuu zijn klant, maar ook jonge ontwikkelaars: Resnap, Pastbook of SoSocio en een grote groep kunstenaars. Peecho verwacht dit jaar weer met 200 procent te groeien.
ABN Amro bijvoorbeeld gebruikte Peecho om een rapport over cloud-computing te verspreiden. Menno van Leeuwen, teamleider Ideation & Innovation Centre bij ABN Amro: 'Via de printbutton is het rapport meer dan honderd keer besteld via de cloud. Niet alleen toepasselijk, maar ook relevant. Op dit moment kijkt de bank naar mogelijkheden om duurzamer en vraaggerichter met haar publicaties om te gaan. De Peecho-knop geldt daarbij als goede casus.'
Investeringen
Na de Blauwe Tulp kon Peecho een investeringsronde voltooien. Groot: 'Vervolgens zijn we onze plannen gaan realiseren. De aandacht gaat nu vanzelf. We worden veel uitgenodigd om te spreken op grote evenementen, zoals afgelopen jaar op de FESPA in Londen en op HP-evenement Dscoop.'
De uitdaging voor Peecho is nu om de geografische spreiding van de printfaciliteiten uit te breiden. Om overal ter wereld te kunnen leveren is een groot netwerk van de beste drukkerijen noodzakelijk. Martijn: ' Eigenlijk is de uitdaging nu dat we de wereld willen veroveren, met behoud van focus.' Om de button ook internationaal op de kaart te zetten is het programma inmiddels vertaald in zes talen. 'Maar het zwaartepunt ligt wel bij de uitbreiding van onze business in de VS', zegt Groot.
Spreuken
Bij Peecho aan de muur hangen een heleboel spreuken, maar een van de belangrijkste is ‘niets is makkelijk’. Martijn: 'Daarmee bedoelen we dat ogenschijnlijk kleine dingen lang kunnen duren en veel energie kunnen kosten. Ik denk dat de grootste uitdaging voor iedere startende ondernemer is om daar mee om te kunnen gaan. Problemen ontstaan aan de lopende band. Het gaat erom hoe snel je ze aanpakt en weer scherpstelt om je ambitie te verwezenlijken.'
Lees hoe Peecho zichzelf en de toekomst zag eind 2011 (Molblog van 7 oktober 2011)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!