Hoe gebruik je first party data?

Er is veel interesse voor first party data, maar er zijn valkuilen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

First party data is informatie die websites – denk aan adverteerders en uitgevers - direct over hun bezoekers verzamelen en opslaan. Omdat de bedrijven achter de site een relatie hebben met hun klanten, zijn ze in staat deze first-party data te gaan gebruiken voor zichzelf of voor derden. Denk bij de informatie die ze verzamelen aan geslacht, namen, adressen, telefoonnummers, site-interactiedata en informatie over aangeschafte producten. De first party data wordt opgeslagen in crm en loyalty-programma databases.

First party data is goed te koppelen aan online data. Op basis daarvan heb je 100 procent zekerheid dat je je doelgroep bereikt. Bijvoorbeeld door je emailbestand te gebruiken en zo een match te maken, maar ook een koppeling met een inlog op de website.

Een adverteerder gaat zodoende zijn klanten online herkennen en kan hier de boodschap goed op afstemmen met extra aanbiedingen en producten. Hij kan ook juist besluiten om níet te adverteren. Degene is namelijk al klant.

Privacy
Er zijn zaken waar je op moet letten bij het gebruik van first party data, zoals de privacyregels. De gegevens zullen altijd zo versleuteld moeten worden dat alles volledig anoniem blijft. De grootste valkuil voor adverteerders is vaak het aanmaken van te veel segmenten, waardoor de boodschap te specifiek wordt of de aanname niet meer klopt. Het resultaat: geen effect.

Beacons
Veel partijen – zeker retailers – zijn erg geïnteresseerd in het inzetten van first party data, maar het bevindt zich nog in het beginstadium. Voor retailer is het lastig om mensen te herkennen in de fysieke winkel. Met behulp van innovaties als beacons zou je een koppeling kunnen gaan maken tussen je offline en online klant. Bouwmarkten of supermarkten zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in dergelijke diensten, omdat zij bezoekers hebben die daar effectief komen en gerichte aankopen doen. Bij funshoppen wordt het al wat lastiger. Verder moet de consument op wie je je richt ook wel een app van de betreffende winkel hebben.

Naast het herkennen op locatie van bezoekers via beacons, is geofencing ook goed mogelijk. Hiermee herken je een bezoeker op basis van locatie. Een leuke case is ‘Hyjack’ - zie video beneden - waarbij mensen die in een winkelcentrum voor sneakers aan het kijken waren via een melding op hun mobiel werden weggelokt naar de concurrent. ‘Kom nu naar ons toe, want wij geven zoveel procent korting.’

Cookiewet
Wil je first party data inzetten, begin dan eerst met het goed in kaart brengen van welke data er is, welke data kan en gebruikt mag worden. Zorg dat alles volledig getoetst is aan de Wet bescherming persoonsgegevens (voldoen aan de cookiewet is absoluut niet voldoende) voordat de stap wordt gemaakt naar de technische implementatie van de pixels, voor het matchen van offline en online. Er zijn specialisten die dit volledig verzorgen.



Hyjack

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie