Jarenlang kon je er niet fatsoenlijk voor uitkomen, maar tegenwoordig is het helemaal bon ton. Mannen mogen gewoon weer Radlers en Malt-bier bestellen op het terras. Begon de opmars van Radler een paar jaar geleden nog weifelend, tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend biermerk wel een variant in zijn assortiment. De van oorsprong Oostenrijke bier-variant is zelfs in exotische smaken als grapefruit en ananas te verkrijgen. En de geest is nog lang niet uit de fles! De Radler-hype lijkt ergens op de enorme populariteit van alcoholvrije bieren in de jaren '90. Een hype die ook nu weer oplaait, maar toentertijd abrupt stopte. Neerlands bekendste cabaratier ging zich er namelijk mee bemoeien. Met rake woorden sloopte hij eigenhandig het Verdwenen Merk van deze week. Een merk dat ons terugbrengt naar de Oudejaarsconference van 1989, Bavaria Malt en Spanje.
Idioot
“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!".
Bavaria Malt
Met deze woorden draaide cabaretier Youp van het Hek in de oudejaarsconference van 1989 eigenhandig de nek om van het alcoholarme biermerk Buckler. Het merk kreeg daarbovenop nog harde klappen in de concurrentiestrijd met het opkomende Bavaria Malt. Laatstgenoemde was namelijk niet alleen goedkoper, maar volgens velen ook veel lekkerder.
Europa
Buckler verloor, ondanks smaakverbeteringen en een intensieve promotiecampagne, uiteindelijk de strijd. In 1993 verdween het merk uit ons land. Heineken, eigenaar van Buckler, gebruikt de merknaam overigens nog wel gewoon in landen als Frankrijk en Spanje. Maarja, hier laten ze zich dan ook niet zo leiden door de woorden van Youp. Hieronder kun je nog eenmaal van deze woorden (na)genieten. Uiteraard onder het genot van een stevig zomerbier!
Youp van 't Hek vs Buckler Bier
Op #ThrowbackThursday blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘Verdwenen Merken’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!