Met een nieuwe visuele identiteit, een nieuwe winkelinrichting en een winkelconcept dat beter aansluit op het kopen op het internet.
Het retailbedrijf domineerde het nieuws gisteren. Het was de dag van twee boodschappen.
Blokker introduceert een compleet nieuwe stijl voor de visuele identiteit en de complete inrichting van de winkels. En er moeten 390 mensen uit.
Dat laatste is natuurlijk heel vervelend. Maar hee, het gaat niet goed met de retail, er moeten keuzes gemaakt worden, er moet actie ondernomen worden en dat hoeft niet per se voor iedereen leuk zijn. Alle hens aan dek. Als het bedrijf maar weer succesvol wordt.
Nieuwe winkelinrichting
Aan de nieuwe winkelinrichting zal het niet liggen. Je komt een andere wereld binnen dan je bij de Blokker gewoon was. De winkel aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam is de eerste winkel die in nieuwe stijl te bewonderen is.
Paul Moers (retaildeskundige) stopte zijn enthousiasme ’s ochtends bij BNR nieuwsradio niet onder stoelen of banken. Hij was laaiend enthousiast. Hij noemde de winkel modern, strak, vol met merken en met technologie. Hij wees op de beleving: hij vond de winkel ‘werkelijk écht spannend’.
Sfeervol
Zo ver wil ik niet gaan, zo spannend vind ik de winkel niet. Maar wát een verschil met de bestaande winkels. De winkel is overzichtelijk, een beetje huiselijk, rustig en sfeervol.
Er hangen mooie grote visuals, de schapkaarten zijn met zorg vormgegeven, de producten staan aantrekkelijk uitgestald en her en der krijgen merken en merkproducten een podium.
Het bekende oranje uit de huisstijl komt in de winkels als een accent terug. Het winkelontwerp is overigens ontwikkeld in samenwerking met Desarc.
Nieuwe huisstijl
De nieuwe huisstijl, met alles wat daarbij hoort, is in een razend tempo ontwikkeld. Marketingdirecteur Robert Bohemen (afkomstig van de Bijenkorf) trad pas op 1 februari van dit jaar in dienst en is toen pas gestart met de ontwikkeling ervan. Een knap staaltje.
Blokker heeft dat samen met Studio Groundfloor gedaan.
De studio werd bijna zes jaar geleden opgericht door VBAT als een antwoord op ‘veranderende behoeften in de markt naar een lagere kostenstructuur, extra service en hoogwaardige kwaliteit’ aldus Fonkonline.nl.
Gezien de korte tijd waarin de nieuwe huisstijl voor Blokker ontwikkeld moest worden, is voor een samenwerkingsverband gekozen van interne teams en freelance partners, gecoördineerd door Studio Groundfloor. Aan het resultaat te zien, was dat een goede keuze.
Overtuigend beeld
Want een ding is zeker: Blokker en Groundfloor hebben een overtuigend nieuw beeld neergezet. Het logo is volgens Bohemen modern, open, toegankelijk en een beetje eigenwijs. En dat vind ik ook. Het is gewoon allemaal heel goed gedaan: de winkelsigning, de belettering op de winkelruiten, de digitale schermen, de visuals en de schapkaarten.
Natuurlijk moeten er nog wat puntjes op de i gezet worden. Enkele van de visuals op de schapkaarten zijn gepixeld. Maar een kniesoor die daarop let.
Een complete visuele identiteit, overtuigend geïmplementeerd in een hagelnieuwe winkel, en dat in nog geen 2,5 maand... Ga er maar aan staan.
Vervolg
Het mag duidelijk zijn dat dit nog maar het begin is. Binnenkort gaat de campagne live en dan wordt de huisstijl ook doorgetrokken naar o.a. de website. Elke week worden zo'n vijf winkels omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept. Het wordt een spannend jaar voor Blokker, waarin het belangrijkste nog moet blijken: hoe reageert de consument erop?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!