Hema-topman Tjeerd Jegen heeft in een ongekend felle boodschap op LinkedIn uitgehaald naar de top van Albert Heijn. In een post beticht hij AH ervan de markt af te romen voordat Hema weer open mag
Jegen ontplofte nadat hij een bonusactie van AH tegenkwam waarin het twee Walra-badmatten en -handdoeken aanbiedt voor de prijs van één.
Jegen: ‘Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown, waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non food producten in de ramsj gooien.’
Essentieel of niet
Hema dacht medio december de lockdown gedeeltelijk te kunnen ontlopen door alleen food-producten te blijven verkopen. Het leverde Hema destijds, en ook ketens als Action en Wibra, de nodige kritiek op. Het kabinet besloot dat alleen retailers die 70 procent of meer de zogeheten essentiële producten verkopen open mochten blijven.
Dat Albert Heijn onder die voorwaarde zijn waren kon blijven verkopen, maar nu stunt met die niet-essentiële producten schoot Jegen in het verkeerde keelgat.
Jegen tagde in zijn post zowel de ceo van Albert Heijn, Marit van Egmond als de Europese voorman van Ahold Delhaize Wouter Kolk en topman Frans Muller. Hij sprak ze persoonlijk aan met: ‘Bedankt voor jullie steun.’
Reactie Albert Heijn
Albert Heijn reageerde maandagochtend op de kritiek van Tjeerd Jegen. De folder uit zijn LinkedIn-post is die van week één en liep tot vandaag, laat de supermarkt weten. Die folder was al gedrukt en niet meer tegen te houden, aldus een woordvoerder van AH.
Dat betekent dat er niet meer was in te grijpen in een een folder die pas drie weken na de lockdown in de winkels lag? 'Dat klopt.'
Albert Heijn stelt alleen nog reguliere non-food producten in zijn assortiment te hebben tijdens de lockdown en terughoudend te zijn in communicatie hierover richting klanten.
'In de bonusaanbiedingen van deze week vind je slechts een paar aanbiedingen voor non-food, zoals voor wasmiddelen. inderdaad, de essentiële producten.'
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!