Vorig jaar november introduceerde ’s lands bekendste brouwer Heineken Extra Vers. Het maakte toen bekend bij wijze van pilot te starten met een selectief aantal supermarkten te starten. Tot nu toe was Heineken Extra Vers verkrijgbaar bij 37 verkooppunten. Nu komt Heineken naar buiten met het nieuws het product veel breder te gaan uitrollen.
Heineken zegt in een toelichting tot dat besluit te zijn gekomen door het succes van de introductie. Evelien Sanders, directeur retail Heineken Nederland: ‘Tijdens de eerste fase na de lancering hebben we veel geleerd over hoe je een vers product het best snel en gekoeld vervoert en aanbiedt in de supermarkt. Uit de reacties blijkt dat consumenten en retailers het extra verse bier echt hebben omarmd. We kregen veel positieve reacties over de smaak en daarnaast zijn de verkoopcijfers van Heineken Extra Vers boven verwachting. Voor ons waren dat de belangrijkste redenen om nu over te gaan op een landelijke uitrol.’
Met de uitbreiding van het aantal verkooppunten gaat de introductie van Heineken Extra Vers dus een nieuwe fase in. Vanaf woensdag is het product naast via Hoogvliet.com en Jumbo.com ook online te bestellen via AH.nl. Naast DekaMarkt, Dirk van den Broek, Jumbo, Hoogvliet en Plus, die Heineken Extra Vers al sinds de introductie in hun assortiment hebben, is het product vanaf maandag 4 april ook verkrijgbaar in een selectie Albert Heijn supermarkten, alsmede bij COOP, MCD, Boon’s markt en Deen.
Marketing Online legde de woordvoerder van Heineken, Lisa van der Heijden, aanvullende vragen voor.
Om hoeveel verkooppunten gaat het in totaal?
LvdH: ‘De landelijke uitrol gaat nu echt van start, de komende weken wordt het behoorlijk opgeschaald naar een paar honderd winkels.’
Heineken Extra Vers staat in het koelschap naast onder meer verse vruchtensappen. Nu zien we ook beeld van een losstaand koelschap (zie links). Is dat vanaf nu de standaard manier om het aan te bieden?
LvdH: ‘Uit de eerste fase van de uitrol hebben wij geleerd dat het belangrijk is dat wij bij de versafdeling staan. Uit feedback van consumenten en retailers is gebleken dat het goed is om ons meer te richten op occassion en refreshment, bijvoorbeeld in de buurt van borrelhapjes. Vanuit die gedachte bekijken wij per winkel wat de meest geschikte plek is om Heineken Extra vers neer te zetten.’
Heineken zegt veel positieve reacties over de smaak te hebben gekregen. Waar wordt hier aan gerefereerd?
‘Dit blijkt uit consumentenonderzoek en uit reacties op social media.’