Er is soms een omweggetje nodig om mensen bewust van een probleem te maken. Wil je het tekort aan vrouwelijke ceo’s bijvoorbeeld aan de kaak stellen, dan kun je een onderzoek gebruiken dat blootlegt dat bedrijven vaker een ‘Peter’ aan de top hebben dan een vrouw.
Als je vervolgens vrouwen zover krijgt hun naam op LinkedIn in Peter te veranderen, dan heb je via een buitenbocht de basis gelegd voor een perfecte campagne om het probleem aan te kaarten.
Sentiment en schuldgevoel
Google wil klaarblijkelijk ook zo’n route afleggen om het ‘probleem’ van privacy en ongewenste advertenties onder de aandacht te brengen, waarbij het flink op sentiment en schuldgevoel inspeelt.
Een kleine week voorafgaand aan Moederdag stuurt het via het ANP een persbericht de wereld in met als kop: ‘Online advertenties over zwangerschap en ouderschap rondom Moederdag vaak kwetsend’.
Dat klinkt als een serieuze aantijging, die direct de vraag oproept: wat staat er dan in die advertenties dat ze kwetsend maakt?
Uit het bericht zelf blijkt dat Google een pr-onderzoek heeft laten houden door Ipsos. Daaruit komt naar voren dat zeven op de tien Nederlanders online-advertenties over zwangerschap en ouderschap vervelend vinden. Een kleine drie op de tien vindt ze ‘zelfs extra kwetsend in aanloop naar Moederdag’.
Het gaat om mensen een ouder of verzorger zijn verloren, zelf geen kinderen kunnen krijgen, het contact met hun ouders hebben verbroken of een sterke kinderwens hebben maar geen partner.
‘Enorm geraakt’
Uiteraard kan iedereen zich voorstellen dat Moederdag bij deze mensen gemengde gevoelens oproept. Google voegt ter illustratie nog wel een ervaringsdeskundige toe aan het persbericht. Sanne Vogel, de actrice en schrijfster:
‘Jaren geleden, tijdens mijn eerste zwangerschap, hebben we na vier maanden afscheid moeten nemen van ons kindje. Reclame over ouderschap en zwangerschap hebben mij destijds enorm geraakt.’
Ja, online-adverteerders, het is niet mis wat jullie teweegbrengen.
Maar hoe voorkomen merken nu dat ze de Sanne Vogels sparen en geen kwetsende online-advertenties plaatsen? Het antwoord is eenvoudig. Niet.
Privacy instellen
Google wil met zijn persbericht namelijk helemaal niet de kwetsende online-advertenties aan de kaak stellen of aandacht vragen voor mensen die Moederdag een lastig thema vinden. Het wil zijn privacy-instellingen over het voetlicht brengen.
Bijna twee derde van de Nederlanders weet niet dat ze online-advertenties over gevoelige onderwerpen kunnen beperken op de website en apps van Google, blijkt uit hetzelfde onderzoek.
‘Helaas zijn mensen zich nog onbewust over de maatregelen die ze zelf kunnen ondernemen (sic)’, meldt Google.
‘Met dit onderzoek laten we gebruikers zien wat er mogelijk is als je je privacy-instellingen goed instelt.’ Want mensen maken zich zorgen over hun online-privacy, laat Google weten.
Uit de bocht
Nu heeft Google daar zelf flink aan bijgedragen door het online publiek te achtervolgen met zijn cookies en weinig transparante handel en wandel in persoonsgegevens. Dat het via een campagne wil laten zien dat het zijn leven betert en zich ook werkelijk wat aantrekt van privacy, is dan ook begrijpelijk.
Lastiger te begrijpen is dat het voor deze boodschap niet zozeer een omweggetje gebruikt, maar uit de bocht vliegt met een emotionele achtbaan. Dat draagt weinig bij aan aan het vertrouwen dat het zo graag wil bouwen. Privacy? Je moeder.