Het is niet wat je wenst als communicatieprofessional: je eigen mediaoffensief in de wielen rijden met ander medianieuws van je organisatie.
Funda overkwam het begin deze week toen het net maandag was live gegaan met zijn nieuwe campagne, 'Meer in huis', die zich richt op huizenverkopers. Met het crossmediale offensief wil de huizenverkoopsite meer bekendheid geven aan het Funda-platform en de ondersteuning die het eigenaren bij de verkoop van een huis biedt.
In de persinformatie komt de ceo van Funda aan het woord, Quintin Schevernels: ‘Wij merkten de afgelopen periode meer en meer dat de krapte op de woonmarkt veel vragen oplevert voor consumenten die overwegen hun woning te gaan verkopen’, zegt hij. ‘Met deze campagne willen we hen wijzen op alle content en producten die wij op ons platform beschikbaar hebben voor verkopers.’
Uitkomst jarenlang conflict
Later die dag is diezelfde Quintin Schevernels opnieuw in de media te vinden, maar dit keer om andere redenen: hij maakt bekend op te stappen bij Funda, eind december.
Een jarenlang conflict tussen meerderheidsaandeelhouder NVM en houders van Funda-certificaten verenigd in FundaBelang liggen daaraan ten grondslag. Schevernels laat weten dat ‘de langlopende discussies op aandeelhoudersniveau echter de executie remmen van onze strategie, waardoor we dit niet kunnen uitvoeren op de manier waar ik in geloof.’
De beide nieuwsitems van de dag - de komst van de campagne en het vertrek van de ceo - waren volgens betrokken niet op een ander moment te brengen. De campagne was lang voorbereid, media waren ingekocht, daar was niks aan te verplaatsen.
Nieuwsdynamiek
Ook het vertrek van Schevernels was niet op te houden, zegt Frank Witte van Creative Venue, het pr-bureau van Funda, en dienstdoend woordvoerder. ‘Beide berichten hadden niets met elkaar te maken en elk hun eigen planning. In het proces rond de bekendmaking van het vertrek was dit het moment om naar buiten te treden.’
Volgens Witte is het ‘window’ voor het naar buiten brengen van dit soort nieuws beperkt. ‘Er is een besluit, daarna wordt het intern gedeeld en vervolgens worden de andere stakeholders ingelicht. De media zijn er daar een van. Wat zij vervolgens met een bericht doen en in welke context ze dat plaatsen is aan henzelf. Anders dan de manier waarop je het naar buiten brengt zijn de mogelijkheden beperkt in deze nieuwsdynamiek.’