Dat blijkt uit een interview van Erik Johnson, directeur van Atlas, het externe advertentienetwerk van Facebook, aan Business Insider. Atlas heeft plannen om Facebook-accounts te koppelen aan ad-tracking cookies op het web. Daardoor zou het zijn gebruikers beter kunnen volgen, ook als die niet op Facebook zijn.
Aankoopgedrag volgen
Atlas is een groot servicenetwork voor webadvertenties. Als websites en mobiele apparaten de gebruikers een advertentie laten zien, is het vaak Atlas dat zorgt dat de advertentie geplaatst wordt en de data verzamelt over het effect ervan. Het werd in februari gekocht van Microsoft. Volgens Atlas wil Facebook vooral een oplossing zoeken voor de zogenoemde multi-touch attribution. Tot voor kort werd een aankoop van iemand toegewezen aan de laatste advertentie die hij had gezien. Een aankoopproces zit echter veel ingewikkelder in elkaar. Facebook wil nu mensen nauwlettender volgen om te bepalen hoe iemand met advertenties en een merk in aanraking is gekomen voordat hij zijn uiteindelijke aankoopbeslissing nam. Erik Johnson benadrukte dat Facebook nu nog geen tracking doet van gebruikers buiten Facebook.
Facebook-login
Een van de problemen die Facebook met Atlas wil oplossen is dat één iemand via verschillende apparaten (mobiel, pc, tablet) moeilijk te onderscheiden is via cookies. Die herkennen personen simeplweg niet. Via Facebook-logins is het wel mogelijk om een en dezelfde person te identificeren. Dat kan vooral omdat gebruikers nauwelijks uitloggen bij Facebook, en dus de meeste tijd zijn te volgen op het web via hun login.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!