Bijna een vijfde van de kinderen in Amsterdam is te dik en daar wil de gemeente iets aan doen. De nieuwste maatregel is een verbod op reclame voor ongezond voedsel, als die gericht is op kinderen en jongeren tot 18 jaar.
Aanbesteding
Het verbod is onderdeel van de nieuwe aanbesteding voor de metrostations, dat 1 januari 2018 ingaat. Het betreft in totaal 200 abri's, 30 grote billboards en 52 digitale borden in 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn.
Het is een zeldzame kans om iets aan het reclamebeleid in de metro te veranderen, want de aanbesteding vindt eens in de 15 jaar plaats. Op hoeveel adverteerders de maatregel invloed heeft, is niet bekend. De gemeente weet niet hoe vaak zulke reclames tot nu toe in metrostations te zien waren.
'Een beetje hypocriet'
Buitenreclame-exploitant Clear Channel Nederland is op dit moment verantwoordelijk voor de reclames in de metro. Sales- en marketingdirecteur Raymond van Kasterop noemt de maatregel 'een beetje hypocriet'. 'Naar onze mening zou de gemeente dit veel breder moeten trekken', zegt hij. 'Buitenreclame is zo'n 5 procent van alle advertenties. Als je alleen hier een verbod invoert, is dat een druppel op de gloeiende plaat.'
Weinig effect
Reclame voor ongezond voedsel alleen verbannen in de metro heeft weinig effect, denkt hij. 'Tenminste, niet als jongeren op internet, in de tram of op straat dit soort reclames nog wel tegenkomen.'
Hij denkt verder dat het heel lastig is te bepalen of een reclame specifiek gericht is op kinderen. De gemeente heeft hier nog geen richtlijnen voor, maar volgens een gemeentewoordvoerder komt er 'in elk geval geen algemeen verbod op reclame voor ongezond voedsel'. Van Kasterop vertelt dat de gemeente Clear Channel niet heeft geraadpleegd. 'We hoorden het nieuws via de media.'
Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding
De gemeente Amsterdam sloot zich in 2015 als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, een initiatief van het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond. Een van de eerste acties van de gemeente in 2016 was het weren van dikmakende merken bij sportevenementen, -hallen en zwembaden.
‘239 boodschappen per week’
Wethouder Eric van der Burg van Zorg en Sport (VVD) zei toen: ‘Zo'n negentig procent van alle kinderreclame is voor ongezonde producten. Kinderen staan gemiddeld bloot aan 239 van dit soort boodschappen per week. Dan kunnen ouders, scholen en de gemeente voorlichten wat ze willen, maar hier kan niemand tegenop.’
Uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) blijkt dat steeds meer bedrijven zich aan de regels houden als het gaat om kinderreclame. Lees meer.
Van der Burg vindt dat kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving. ‘Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op.’