Een beetje assertief kunnen merken natuurlijk best zijn op Twitter, zeker als mensen ze luidruchtig de maat nemen. Toch is er altijd enige schroom; een iets te boud antwoord kan zomaar uitdraaien op een ‘social’ storm. Die kost niet alleen erg veel tijd, je kunt ook een tijd lang de pispaal zijn op sociale media.
Er is één terrein waarop steeds meer merken die schroom hebben verloren; bij de racistische tweets. Deze zomer nog kwam KPN met een vernietigende reactie op een vrouw die klaagde over de aanwezigheid van een ‘lichtgetintiër’ in de reclame van KPN.
De week erop hielden de energiebedrijven zich niet in toen ene André meende dat de advertenties van Nuon, Eneco, en Essent wat te kleurrijk waren:
‘De autochtone bevolking is blank, en vormt nog ruim de meerderheid. Reclames laten vaker andere rassen zien, waarin het gros zich niet herkent.'
Dit keer was het de beurt aan PostNL, die een klaagdraadje zag langskomen over allochtone bezorgers van postpakketten. Een Twitteraar had uiteindelijk een suggestie voorhanden: net zolang klagen over Ali, Rachid of Mohamed tot je ze niet meer ziet.
PostNL had aan een vinger genoeg voor een reactie:
Dat alles leidde tot een felle discussie die zoals te verwachten op Twitter langs twee uiterste lijnen liep: mensen die wegliepen met de reactie van PostNL, en mensen die vonden dat het bedrijf zich nooit zo had mogen uiten.
Het duurde bijna een hele dag voordat PostNL er zelf ook uit was wat het van z'n reactie moest vinden. Die kon dus niet door de beugel, vindt het zelf.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Kwestie is alleen dat er vaak genoeg geen verstaanbaar Nederlands wordt geleerd, gelezen, gesproken.
Gesprekken zijn DUS in eigen culturele taal, Engels...DAT moet veranderen...
Ook al komen de ouders uit een gebergte en leven volgens de Koran: via hun hier geboren (klein-) kinderen is het ook te leren.
Geef mevrouwtje maar een blanke lapzwans die nooit op tijd is en slordig met haar pakjes omgaat (nee natuurlijk zijn niet alle blanke bezorgers zo maar we kunnen er vast 1 voor haar vinden.) dan ben ik gewoon heel erg blij met mijn bezorgtopper die toevallig een iets ander kleurtje heeft.
Heeft niemand van die sneue social media mensjes dan ooit geleerd dat je juist niet moet reageren op dit soort reacties en al helemaal niet hoeft te reageren op anonieme trollaccounts zoals deze. Laten we hopen dat PostNL er van heeft geleerd en dit soort reacties de volgende keer gewoon negeert.
Persoonlijk hou ik trouwens ook niet van die politiek correcte Amerikaanse toestanden waarbij elk ras in een reclame moet zitten. Van mij mag het allemaal wat minder politiek correct. Die middelvinger vind ik dus een verademing. Die reclame vind ik ook heel fout en snap op zich de ergernis wel. Maar ja die mensen zijn nou eenmaal geen communicatie specialisten.