Er was de nodige weerstand in de jury (Adformatie werd wederom vertegenwoordigd door Nils Adriaans) om zoveel hoofdprijzen aan goede doelen toe te kennen, maar het was onvermijdelijk. Waren de reguliere adverteerders nou zo slecht, of worden de goede doelen – in een wereld die steeds meer draait om purpose – steeds beter.
Adformatie wordt wederom vertegenwoordigd door Nils Adriaans. Juryvoorzitter Spencer Baim, chief strategic officer van Vice Media, vond het in ieder geval geen probleem: ‘Wat si er mis met goed doen. Sterker nog, ik vind het een moedige beslissing om dit signaal als industrie af te geven. To send a positive message to the world. Bovendien kunnen jullie – journalisten – erover schrijven. Jullie hebben een pen en een medium!’
Hoe dan ook, de Grand Prix gingen naar…
In de categorie design:
Innocence Canada – Living Logo, een initiatief om 21 ten onrechte veroordeelden alsnog vrij te krijgen met een ‘levend’ logo: telkens als iemand vrijkomt, krijgt het logo er een turf-streepje bij…
Outdoor:
Fearless Girl van McCann NY voor State Street
Press:
Van Scholz & Friends
Digital:
Like My Addiction van BETC Paris voor Addict Aide, een campagne om te waarschuwen tegen de gevaren van alcohol
Film (in deze categorie werden 2 Grand Prix uitgereikt):
Evan van BBDO New York voor Sandy Hook Promise
English For Beginners van Bardzo voor Allegro, een veilingsite in Polen
Bureau van het jaar werd BBDO NY
Netwerk van het jaar McCann
Productiemaatschappij van het jaar werd Great Guns uit London, dat deze videoclip maakte:
De zogeheten Brand tribute ging naar Volkswagen, voor hun verdienste als adverteerder de afgelopen decennia.
Nederland won in totaal 14 Epica Awards.
En hieronder voor liefhebbers van statistieken een landenmedaillespiegel:
Begin komende week volgt nog een verslag van de Epica-conferentie Are you part of The Creative Singularity? over de relatie tussen creativiteit en technologie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!