Artiest Ed Sheeran en de smartphonegame Pokémon Go hebben de handen ineengeslagen voor een interessante marketingactie. Sheeran bracht eind oktober zijn nieuwste album uit (genaamd =) en geeft op 22 november een optreden in de game. Hij zingt nieuwe en oudere nummers. De tientallen miljoenen spelers van Pokémon Go kunnen het optreden exclusief op hun smartphone bekijken in de game.
Het is voor het eerst dat Pokémon Go een samenwerking aangaat met een artiest. De game is in 2016 uitgebracht en heeft ontwikkelaar Niantic al meer dan vijf miljard dollar opgeleverd. De inkomsten komen van spelers die bereid zijn om te betalen voor extra functies. De game is nog steeds erg populair, met name in Azië en de Verenigde Staten.
Win-win-situatie
Voor Niantic is een exclusief optreden van Sheeran een goede manier om spelers betrokken te houden bij de Pokémon Go en mogelijk ook nieuwe spelers aan te trekken. Sheeran op zijn beurt kan op een relatief snelle en eenvoudige manier zijn nieuwe album promoten voor een miljoenenpubliek. Onbekend is of één van de partijen betaald heeft voor de samenwerking.
Andere games werken al langer met artiesten
Hoewel Pokémon Go voor het eerst samenwerkt met een artiest, doen veel andere populaire games dat al langer. Een bekend voorbeeld is het razend populaire Fortnite, dat op regelmatige basis exclusieve concerten uitzendt vanuit de game. De tientallen miljoenen gamers worden zo betrokken bij het concert. Fortnite werkte in de afgelopen jaren onder andere samen met Marshmello, Ariana Grande en Travis Scott. Onderstaande video toont het interactieve, digitale concert van Scott in Fortnite.
Adformatie schreef onlangs een premium-artikel over de kansen van de metaverse voor merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!