Zo' n 60 procent van de ondervraagde consumenten heeft opgemerkt dat het aanbod van duurzaam voedsel in de supermarkt de afgelopen jaren is toegenomen. Veel consumenten (69 procent) waarderen het als bedrijven met reclameacties aandacht geven aan duurzaamheid. Schuttelaar & Partners en MarketResponse doen onderzoek naar het consumentengedrag op dit gebied.
Volgens hun Duurzaamheidskompas kiezen vier op de tien Nederlanders ervoor eerder duurzame merken te kopen dan niet duurzame merken. Een even zo grote groep (40 procent) zegt bereid te zijn (iets) meer uit te geven voor duurzaamheid. Het aantal consumenten dat aangeeft bewust met duurzaamheid bezig te zijn (37procent) is hoger dan de afgelopen drie jaar. Dit geeft volgens de onderzoekers aan dat de markt voor duurzame producten wel tegen een stootje kan, en dat duurzame producten een structureel onderdeel van onze consumptiekeuzes vormen. Deze uitkomst wordt bevestigd door de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI en het Ministerie van Economische Zaken, waarin de omzet van duurzame producten al drie jaar een stijgende lijn laat zien.
Uit het Duurzaamheidkompas blijkt ook dat een groot deel van de consumenten verlangt dat de overheid zich meer inzet voor duurzaamheid. Het merendeel van de ondervraagden beschouwt de overheid als hoofdverantwoordelijke voor duurzame ontwikkeling. Het bedrijfsleven wordt door slechts 15 procent in die rol gezien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!