Welke communicatie- of PR-campagne is je in 2017 het meest bijgebleven vroegen we aan ruim 30 vakgenoten. Deze zeven werden het vaakst genoemd.
7. Albert Heijn en de Loden Leeuw
Al je dan toch wordt afgezeken, dan kun je maar beter sportief of – nog beter- met humor reageren. Zelfrelativering werkt. Anton-Jan Thijssen tipt dan ook Albert Heijn voor de manier waarop het de nominatie voor de Loden Leeuw heeft opgepakt. ‘En de manier waarop beroepszuurpruim Hertzenberg tijdens de uitreiking van de winstbokaal werd gepiepeld was een heerlijke Bonus.’
Wie de beelden gezien heeft, vergeet het niet snel meer. De ontzetting op de gezichten van de spelers van Ajax. De verslagenheid. Maar ook de foto van de vader tijdens het eerbetoon van de supporters. De wijze waarop Ajax omging en omgaan met de tragische gebeurtenissen rondom Abdelhak Nouri, verdient volgens onder meer Feyenoorder Jos Govaart alle lof.
Govaart: ‘Zij deden dat met een snelheid die past bij het huidige social mediagebruik. Maar met het respect dat hoort bij een tragische gebeurtenis als deze. Een gebeurtenis waarbij je te maken hebt met al dan niet voorbarige conclusies van artsen, experts, familieleden en teamgenoten. Voor zo’n casus bestaat geen draaiboek. Dit scenario bestond niet in voorbedachte Q&A's. Men heeft met verve het gezonde verstand en het hart laten spreken.’
5. Eberhard van der Laan
De aankondiging van het naderend afscheid van Eberhard van der Laan, zijn optreden in Zomergasten, de afscheidsbrief: waardig is het woord dat past bij de manier waarop een bestuurder afscheid nam van zijn stad en de burgers.
Paul Stamsnijder (De Reputatiegroep): ‘Hij heeft niet alleen laten zien dat een burgemeester burgervader kan zijn, maar ook dat er in deze tijden van verdeeldheid bij zoveel mensen verlangen is naar verbinding. Heel Nederland heeft het meegemaakt: de aankondiging van zijn ziekte (in januari), de bekendmaking van het omdopen van de Amsterdam Arena in het Johan Cruijff Stadion (in april), de uitzending van Zomergasten (in juli), het fotomoment met Willem-Alexander op de Amsterdamse gracht en het neerleggen van zijn werkzaamheden (in september) tot en met zijn overlijden op 6 oktober.
Van der Laans stapsgewijze afscheid heeft onbedoeld geleid tot een oproep aan alle Amsterdammers en alle Nederlanders: heb elkander lief, ook als ik er niet meer ben. Het is wrang om te stellen dat het een communicatiecase is, maar hier is ook door de communicatiemensen van de gemeente Amsterdam ook goed over nagedacht: met respect voor de persoonlijke tragedie van de man en zijn gezin, met oor voor de noden van alle Amsterdammers en met begrip van de rol van het burgemeestersambt.
4. #POinactie
De tip van Noelle Aarts, hoogleraar Communicatie. ‘Zelden heeft communicatie in zo’n korte tijd zoveel mensen bereikt, en zoveel misstanden onthuld, waarmee seksueel onacceptabel gedrag in situaties van ernstig machtsmisbruik wereldwijd op de kaart is gezet. Sociale media zijn hier succesvol ingezet als versneller: de hashtag is miljoenen keren gebruikt en het gesprek over seksuele intimidatie en geweld wordt wereldwijd gevoerd.'
Ze kwamen, zagen en overwonnen. De voetbalvrouwen. En deden toch maar mooi wat de voetbalmannen niet meer kunnen: winnen. André Manning, Logeion, noemt het ‘een van beste communicatie- en pr-campagnes van 2017. Moeilijk te zeggen of het allemaal bewust zo in elkaar gestoken is, maar petje af voor de manier waarop dit team in een paar weken tijd door een groot deel van Nederland in het hart werd gesloten. Natuurlijk is het belangrijk dat er werd gewonnen. Maar voor de communicatie van en rondom het team alle lof. Zonder al te veel mediatraining, met inzet van alle traditionele en moderne (digitale) middelen en kanalen. Met een dijk van een reputatie als resultaat.'
Dankzij inschakeling van Zondag met Lubach wisten tegenstanders van de veelbesproken Sleepwet – reeds aangenomen door de Eerste en Tweede kamer – er een referendum uit te slepen.