Dit zijn de 3 beste PR-campagnes van 2017

Van Bijl PR, Progress Communications en LVB Networks

BIJL PR, Progress Communications en LVB Networks zijn de winnaars  van de vijfde editie van de Dutch PR Awards. De vakjury beoordeelde campagnes voor de Hartstichting (BIJL PR), Microsoft (Progress) en advocaten kantoor Kneppelhout & Korthals  (LVBNetworks) als het beste werk van 2017.

Er vielen in het Amsterdam Theater prijzen te winnen in drie categorieen: BtoC, BtoB en Non Profit. Zowel Bijl PR als Progress Communications waren in twee categorieen genomineerd, waarbij Progress twee verschillende campagnes voor Microsoft had ingezonden. Volgens juryvoorzitter Bart de Vries keek de jury naar samenhang tussen strategie en uitvoering en het behaalde resultaat.
Veel van de genomineerde campagnes scoorden vooral hoog op mediawaarde - en die was vaak aanzienlijk. Een plaats aan tafel bij Humberto Tan of Matthijs van Nieuwkerk is daarbij nog steeds het hoogst haalbare. Daarbij viel op dat die aandacht steeds vaker ook gekocht wordt. De combinatie van paid owned en earned heeft duidelijk voet aan de grond gekregen.

Kwaliteitsprijs

De Dutch PR Awards is een initiatief van de VPRA die de prijzen dit jaar voor de vijfde keer uitreikte. De jury koos uit 36 inzendingen uiteindelijk negen nominaties. VPRA-voorzitter Huib Bannier maakte in zijn welkomstwoord duidelijk dat de DPRA een kwaliteitsprijs is. 'Het is geen prijzenfestival waarbij meedoen gelijk staat aan winnen.' Bannier wees erop dat alleen de meest zichtbare op publiciteit gerichte PR-campagnes op het podium staan, 'terwijl er nog zoveel meer goed werk verricht wordt door bureaus.' 

Jammer

Ruim 100 vertegenwoordigers van de bureaubranche waren op de uitreiking afgekomen. En dat was jammer, want er viel bijzonder weinig op de prijsuitreiking af te dingen. De aankleding, de presentatie, de jury, het eten, de locatie en niet te vergeten de kwaliteit van de inzendingen: alle ingrediënten voor een volle zaal waren aanwezig. Maar de 'kwaliteitsfomule' van de DPRA leidt ertoe dat alleen de genomineerde bureaus op de uitreiking afkomen. Meer categorieen of een wat lossere formule zou een optie zijn voor een hogere opkomst. Nu stuurde slechts een zeer beperkt aantal VPRA-bureaus een campagne is. En dat mogen zowel de VPRA als de aangesloten bureaus zich aantrekken.

Prank voor Microsoft

 

 

Progress Communications won de award in de categorie Business to Consumer voor hun PR-campagne voor Microsoft. Om jongeren bewust te maken van de risico’s en het belang van online veiligheid zette het bureau een prank op: het liet het telefoonnummer van een van de bandleden van de Nederlandse boyband B-Brave uitlekken via Snapchat en Instagram. Gevolg: duizenden meisjes aan de telefoon die hun idool wilden spreken. En wereldwijde media-aandachtid.

Feijenoordsupporters krijgen hartslagmeter

 

 

In de categorie Non-profit won Bijl PR. Het Rotterdamse bureau bedacht samen met de Hartstichting een campagne waarbij sporters de aandacht vestigden op het belang van reanimatie. 100 Feijenoordsupporters kregen een hartslagmeter tijdens de wedstrijd Feijenoord- Ajax. Dat leidde tot een aanwas van 170.000 burgerhulpverleners bij de Hartstichting. 

Business to Business PR voor advocaten

LVBNetworks hielp advocatenkantoor Kneppelhout & Korthals zich sterker te profileren als dienstverlener voor de grote ondernemingen én autoriteit op te bouwen in specifieke segmenten, waaronder IT en IE.

Meer informatie over alle campagnes vind je hier.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie