De afgelopen dagen lanceerden bijna alle grote merken in Engeland hun kerstcommercial. We zagen grote, dure campagnes van onder andere supermarkten en warenhuizen. Ze gebruikten veel social media en sommigen commercials gingen gelijk viral. Elf commercials en campagnes op een rij.
John Lewis
John Lewis’ kerstcommercial is er één waar velen naar uitkijken. In de commercial die donderdag werd gelanceerd deelt Sam de hoofdrol met een pinguïn die op zoek is naar liefde. De video is gemaakt door Adam&EveDDB en speelt Tom Odell’s cover van John Lennons ‘Real Love’. De spot is onderdeel van een campagne van 7 miljoen pond en werd gelanceerd na tweets met de hastag #MontyThePenguin. Inmiddels heeft Monty zijn eigen Twitter-pagina met meer dan 15.000 volgers en is de commercial ruim 4 miljoen keer bekeken op Youtube. De eerste parodieën die eindigen met een geroosterde pinguïn, stonden dezelfde dag nog online.
In John Lewis’ winkels wordt als onderdeel van de campagne een Monty-ruimte gemaakt. Hier kunnen winkeliers in de wereld van Monty en Sam stappen door middel van Google Chardboard, een goedkopere versie van de Oculus Rift. Je kunt ook Monty-producten kopen, waaronder knuffels, kleding en een audio app van het kinderboek ‘Monty’s Christmas Storybook’. In een flagship store komt verder een speelgoedmachine te staan die speelgoed van kinderen scant en bewegend en dansend in beeld brengt.
Burberry
Romeo Beckham, de 12-jarige zoon van David en Victoria Beckham speelt Cupido in de kerstcommercial van Burberry. In de commercial, geregisseerd door Christopher Bailey voeren 50 dansers in Burberry-jassen en -sjaals een dans op van choreograaf Lynne Page. De dans is geïnspireerd op klassieke musical films. We horen ‘From London with Love’ en zien sneeuw en glitters en een typisch Londense achtergrond. De commercial is onderdeel van een campagne met onder meer buitenadvertenties, bioscoopreclame en social media.
Aldi
Aldi kwam met een commercial van 1 minuut gemaakt door McCann Manchester. We zien een familie die Kerst viert rond de tafel. Er is ook een ingekorte versie van de commercial en er komen spotjes van twintig seconden die Aldi’s lijn met kerstproducten promoten.
Notonthehighstreet.com
Notonthehighstreet.com kwam ook met een marketingcampagne die meerdere miljoenen heeft gekost. Het doel is om de kijkers te herinneren aan het ‘wonder’ van het kiezen van een bijzonder kerstcadeau.
Boots
De commercial van apotheek Boots is een echte tranentrekker. De video speelt zich af op Boxing Day, de dag na kerst. Een verpleegster komt thuis na een nachtdienst en wordt begroet door haar hele familie die midden in de nacht naar haar huis zijn gekomen.
Coca-cola
Het glazuur springt bij Coca-Cola’s commercial bijna van je tanden. We zien de kerstman die een flesje cola drinkt en in het grote boek ziet hoe mensen elkaar blij maken. Een agent die een zwerver een paar schoenen geeft in de kou, een groep jongens die hun vriend in rolstoel op de ijsbaan laat rijden, een familie die een alleenstaande oma verrast. Het thema van de commercial is dan ook ‘how to make someone happy’.
Argos
Argos’ commercial speelt zich af in een levensgrote advent kalender. In tegenstelling tot andere bedrijven, speelt Argos weinig in op emotie. Er wordt gedanst op het lied van een rapper en we zien veel producten voorbij komen. Argos lanceert ook een Santa Wishlist app voor kinderen, die werd bedacht op de eerste hackathon van Argos deze zomer.
Marks & Spencer
De campagne van Marks & Spencer begint met twee modellen die inklokken voor een dag werk als kerstfeeën. Zij maken die dag met hun magie de kerst voor iedereen nog mooier voor nietsvermoedende families.
M&S heeft dit jaar in tegenstelling tot andere jaren geen beroemdheden in de campagne. In plaats daarvan heeft het zijn budget besteed aan een digitale, social media campagne. M&S heeft vrijdag ook gelijk bekend gemaakt dat het achter #followthefairies zat, een tot nu toe anonieme socialmediastunt gelinkt aan @thetwofairies met meer dan 13.000 volgers. De feeën (Magic & Sparkle) reisden door heel het land om cadeaus te geven aan voorbijgangers. Zo kwamen ze sneeuw brengen op een basisschool en redden ze doorweekte reizigers met een paraplu. De feeën gaan de kerstperiode door met verassen van publiek. Winkelbezoekers zullen verassingen in hun winkeltas krijgen en medewerkers van M&S worden aangemoedigd om met ideeën te komen die bij de campagne passen.
Asda
We zien in Asda's commercial typische kerstscenes met uitgebreide kerstdiners en veel liefde. De payoff is: 'With Asda there’s a lot to smile about'.
Lidl
De commercial van Lidl laat kijkers gokken waar het eten van het kerstdiner vandaan komt. We zien een groep mensen eten en horen de iemand zeggen ‘it’s either Marks and Spencer or Waitrose.’ Aan het eind blijkt via een geschreven kaart waar de producten echt vandaag komen: ‘Merry christmas from Lidl’
Debenhams
Debenhams vertelt het verhaal van kinderen die overnachten in de winkel en in hun pyjama’s op zoek gaan naar hun kerstcadeau. Onder het genot van een echte kerstkraker: We all stand together van Paul McCartney.
Bron: marketingmagazine