Premium

Dit geblunder krijg je als je een onervaren hoofd woordvoering aanstelt

Persbaas Britse LibDems maakt klassieke fout van niet-reageren op kritisch stuk en gaat daarna helemaal de mist in.

De Twitter-foto van Rosy Cobb. Het profiel heeft ze inmiddels gewist
Twitter-profiel Rosy Cobb

Ze werd begin vorig jaar aangesteld als hoofd mediarelaties, en dat leverde al de nodige vraagtekens op in de Britse communicatiewereld. Politiek-adviseur Rosy Cobb moest leiding geven aan het persbeleid van de Liberaal Democraten in tijden van een heftig Brexit-debat en een verkiezingscampagne. Was dat wel slim?

Nee, want Cobb liet het klassiek fout gaan toen OpenDemocracy haar benaderde met de vraag of de LibDems tijdens het EU-referendum kiezersdata aan de Remain-campagne had verkocht voor £ 100.000? Cobb besloot niet te reageren, diezelfde dag, op 13 november, verscheen er een artikel over de zaak.

Daarna escaleerde de boel. De Liberaal Democraten eisten excuses en een rectificatie; ze vonden dat OpenDemocracy de ontkenning van de partij, die volgens Cobb voorafgaand aan publicatie was gemaild, had moeten meenemen. Cobb had zelfs een screenshot van haar reactie gemaakt ter bewijs.

Dat bleek een leugen. Cobb had de mail later geschreven en hem net iets te enthousiast geantedateerd. Boven de email stond de datum 12 november, precies een dag voordat OpenDemocracy haar uberhaupt had benaderd.


 

Dit was niet alleen pijnlijk voor de geloofwaardigheid van de Lib Dems, die zich zorgen maken over fake-nieuws tijdens de campagne, maar het leverde ook een lawine aan publiciteit op van de BBC, Sky en Channel 4 tot The Guardian en de Daily Mail.

Dat terwijl het aanvankelijke verhaal niet al te veel opzien baarde en redelijk geruisloos was verdwenen.

Cobb zit geschorst thuis en heeft haar Twitter- en LinkedIn-profiel gewist

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie