Vorige week om deze tijd was het Innovation Event 2011 nog in volle gang. Het vormde de spannende afsluiting van de Accenture Innovation Awards. Met 590 inschrijvingen voor Media, Communication & High Tech was dit de grootste editie ooit. Wat zien we voor trends in de ideeën van al deze Nederlandse innovators?
Trend 1 Social e-commerce
De mens is een sociaal wezen. Interactie met anderen en ‘iets doen in een groep’ is van alle tijden. De maatschappij individualiseert, maar dat laat onverlet dat de behoefte aan sociale interactie en ‘ergens bij horen’ verdwijnt. Die verplaatst zich alleen, naar online. Kijk maar naar de populariteit van Facebook, Hyves en LinkedIn.
Sociale netwerken bieden interactie. Maar wat ontbreekt is de mogelijkheid om het gevoel van activiteiten te delen. Bijvoorbeeld samen shoppen en op zoek gaan naar de beste boetiekjes. Dit jaar is daarin een verandering waarneembaar: ‘social media meets e-commerce’. Op Fashiolista stel je bijvoorbeeld met vrienden of gelijkgestemden je nieuwe garderobe samen. Vergelijkbare concepten zijn Shopwithyourfriends, Zwapp en Liz&Vic.
Trend 2 One window on the world
Het is normaal dat informatie altijd en overal beschikbaar is. De manier om de informatie te raadplegen is snel en stormachtig veranderd. Platforms wedijveren driftig om als standaard gezien te worden. Waar we jaren terug begonnen met internet via mobiel en pc hebben we nu de iPad, een woud aan handhelds en interactieve tv. Op al deze devices kunnen we dezelfde informatie bekijken, delen en bewerken.
De compatibiliteit van al die toestellen en systemen is sterk toegenomen. Samensmelting krijgt gestalte. We krijgen steeds meer zicht op één venster om de informatiewereld te verkennen. Dat bleek bij de Innovation Awards vorig jaar al met Marduq en NOS Tweede Scherm, en dit jaar komt de trend goed uit de verf met PlayToTV, een nieuwe manier van tv-kijken, en Push2Tablet, een contentdistributieplatform voor de uitgeefsector.
Trend 3 From freewheeling to freemium
We zijn eraan gewend: veel producten en diensten op internet zijn gratis. Een houdbaar gegeven, tot het moment dat de vraag zo groot wordt dat de aanbieder extra moet investeren om zijn aanbod op niveau te houden. Andere aanbieders hanteren een businessmodel dat ervan uitgaat eerst klanten aan te trekken om daarna aan ze te verdienen. Op deze ontwikkeling haakt de trend ‘from freewheeling to freemium’ in.
Dit jaar zien we een duidelijke verschuiving. Meer en meer concepten werken met een freemiummodel. Was internet vroeger een plek waar je al zoekend kosteloos krijgt wat je wilt, nu accepteert een groeiend aantal gebruikers de betaling van een klein bedrag voor extra service. Onder de 2011-inschrijvingen zien we dat bijvoorbeeld bij internetjukebox 22tracks, bij muzieksite Spotify en bij studietool eFaqt, de winnaar van de Publieksprijs.
Trend 4 Crossover innovation
We zien steeds meer diensten, applicaties en producten uitkomen die op een slimme manier nieuwe combinaties zoeken. Deze crossover innovation wordt aangejaagd door de techniek. In een paar jaar tijd hebben we de overgang gemaakt van technisch heel ingewikkeld naar ‘iedereen kan het’. Social media worden gekoppeld aan location based-informatie. Games en apps combineren spelelementen met serieuzere zaken om mensen te testen, motiveren en binden.
Crossover innovation opent een markt voor bestaande concepten. Een markt waarop het bieden van nieuwe, verrassende gebruikservaringen centraal staat, die eerder voor slechts een kleine groep beschikbaar waren. Voorbeelden die we aantreffen onder de innovators van 2011 zijn mobiele workforce Roamler, Foodzy, een social game en app die bijhoudt wat je eet en Repudo, de winnaar van de Blauwe Tulp.
Dit zijn de vier trends die het Innovation Awards team aan de hand van alle inschrijvingen heeft getrokken. We horen graag jouw mening. Wat vind jij dé trends van 2011?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!