Als er één platform is waar influencer marketing ontploft, dan is het Instagram. Het aantal gebruikers in de volle breedte groeit, net als het aantal influencers. Daarbij is de drempel laag en het bereik en de engagement hoog. Tegelijk is de content creatief en het sentiment positief. Ideaal dus om je merk, product of campagne onder de aandacht te brengen.
Data
Net als op veel andere gebieden wordt data in 2018 steeds belangrijker voor influencer marketing. Van insights over wie de influencers zijn, waar hun voorkeuren liggen en wie hun volgers zijn tot het resultaat, uitgedrukt in bereik, engagement, branding en sales. Is in 2018 dé oplossing beschikbaar? Nee, maar wel grote stappen in die richting.
Geloofwaardigheid
Er komen steeds meer influencers, die steeds meer samenwerkingen aangaan. Logisch dus dat de geloofwaardigheid onder druk kan komen te staan. Transparantie over die samenwerkingen, relevantie met het product of merk en een goede verhouding gesponsorde content worden daarom in 2018 nog belangrijker.
Creativiteit
Met meer influencers en meer samenwerkingen wordt het moeilijker om op te vallen en engagement uit te lokken. Oftewel: met een simpele productfoto ga je het in 2018 niet meer redden. Creativiteit in influencer selectie, briefing en in de content wordt de sleutel naar influencer marketing succes.
Lange termijn
2018 wordt het jaar waarin lange termijn denken rondom influencers gemeengoed gaat worden. Bijvoorbeeld in de vorm van strategieën die er voor zorgen dat je het hele jaar door succesvol bent met influencer marketing. Maar ook in de vorm van lange termijn relaties met influencers. Steeds meer merken gaan bijvoorbeeld teams van influencers vormen waar ze het hele jaar mee aan de slag gaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!