Cover Kampioen voor 130-jarig bestaan overtuigt

Pakkende beeldtaal van de cover betaalt zich uit voor ANWB en Bach.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al jaren valt de Kampioen bij me op de deurmat en het blad gaat vaak linea recta naar het oud papier. Rechts ingehaald door apps zullen we maar zeggen ;-)

Nu viel er afgelopen week een prachtig geïllustreerde cover op de mat. Hmmm; toch maar even van dichtbij bekijken. Wat is dit precies?

Foto: Cover van de ANWB Kampioen; nummer 1 2015

Eerste Indruk

Mijn eerste indruk: “ANWB bestaat al heel lang.” Dit wordt direct bevestigd door de banner rechtsonder (130 jaar; 1885-2015). Na de beelden op me in te laten werken:

  • stijlvol/classy (door de man, vrouw en auto);
  • misschien zelfs iets elitair/intelligent (de manier hoe de man leest, de auto);
  • en ‘the good old days’ (roaring twenties-tekenstijl, een esotherisch vuurwerk aan uitlaatgassen en de dame en heer lezen een boek).

Contextuele Advertentie is Effectieve Advertentie

Toch maar even bladeren... De eerste advertentie, die ik zie, houdt  - hear, hear! - de gecommuniceerde waarden vast.

Het is namelijk een advertentie voor het bijwonen van een uitvoering van de Matteus Passion van Bach. Ik weet niet of dit toeval is of een ‘bewustje’, maar het klinkt vanuit effectiviteit in ieder geval als muziek in de oren, want zeer passend bij de waarden/patronen ingezet door de cover.

Oftewel een win-win voor mediumexploitant en adverteerder. Na die advertentie is de illusie doorbroken en keer ik &;auto-matisch&; terug in 2015 door het design en de onderwerpen.

Primaire doel

Via een blik op de mobiele website wordt duidelijk, dat de voorkant van het tijdschrift het primaire doel heeft om te communiceren dat de ANWB 130 jaar bestaat.

Op de wordt er namelijk alleen subtiel ruchtbaarheid aan gegeven (via een sliding banner en een artikel). De lay-out en kleurstelling representeert de huidige huisstijl.

Dus nog even kort, waarom spreekt deze cover aan:

  • Betovert me: is opvallend en origineel en trekt me binnen.
  • Focus: 1 geconcentreerde boodschap; niet verwaterd.
  • Juiste medium: het gebruik van een papieren magazine past bij de boodschap. Beiden nostalgisch.
  • Geschikte context voor een Bach-concert advertentie: medium (tijdschrift), locatie advertentie (na de impactvolle cover met vergelijkbare waarden) en doelgroep.

Natuurlijk valt er achteraf altijd te discussiëren.

Niet feestelijker?

Had &;het verhaal&; van de cover niet feestelijker moeten zijn? Of zouden alle owned media niet ingezet moeten worden voor maximale impact (denk aan een roaring twenties-routeplanner/Facebookpagina en website in cover-designstijl)? De ANWB heeft voor deze weg gekozen.

Waarschijnlijk ook gedreven vanuit tijd/geld/klantbelang-ratio. Zoals altijd leiden er meerdere wegen naar Rome.

In ieder geval heeft deze pakkende cover bij mij voor een positief contactmoment gezorgd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie