“Consument pikt alleen slechte nieuws op

De Nederlandse consument moet wakker worden. Dat zei president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank gisteren in een interview met het Radio 1-journaal. Momenteel pikt de consument momenteel alleen het slechte nieuws op. Hij wees onder meer op de vergrijzing, ingrepen van het kabinet in de vut- en prepensioenregelingen, dalende nettolonen, de stijgende woonlasten en kosten voor zorg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hij pleitte dan ook voor ‘een realistische kijk' op de economie van 2005. ‘Het is waar dat het wat betreft de reële inkomensontwikkeling niet een goed jaar wordt, maar de pensioenen worden weer op orde gebracht. Het geld gaat niet in een diepe put, maar komt weer bij de mensen terug', aldus Wellink. Hij verwacht dat dit jaar de economie beter zal draaien dan in 2004. Vooral dankzij de toegenomen wereldhandel, waardoor de groei in Nederland begint bij de export. ‘Het doorspoelen' naar andere delen van de Nederlandse economie zal volgens Wellink wat trager gaan door een gebrek aan vertrouwen en onzekerheid bij de consument om geld uit te geven.

‘Kijk naar twee kanten van de munt', betoogde Wellink. Volgens hem vergeet de consument al gauw dat hij bij andere uitgaven weer goedkoper uit is, bijvoorbeeld door ‘alles wat uit Azië komt' (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie