Het Hoofddorpse Yellow Communications had net zijn 15-jarig jubileum achter de rug toen het afgelopen najaar werd overgenomen door het internationale communicatiebureau Clarity. Het is onder die naam verdergegaan.
Het bureaunetwerk van Clarity telt 5 eigen kantoren wereldwijd en in totaal zo’n 65 medewerkers, naast een uitgebreid partnernetwerk. Het zette met de overname van Yellow Communications voet op vaste Europese grond. Bescheiden is het niet, op haar site meldt het op weg te zijn naar wereldheerschappij.
Oprichter Karin van Geelen van Yellow bleef aan boord van haar bureau. ‘Ik heb alle aandelen verkocht aan Clarity, en er zelf voor gekozen om aan te blijven. Ik geloof in onze kracht samen en de mogelijkheden’
Van Geelen leidt als managing director de operatie in de Benelux en werkt nauw samen met Rachel Gilley, die de leiding geeft aan de Emea-regio voor Clarity. Adformatie vroeg beide naar de achtergronden van de overname en hun plannen.
Rachel Gilley, vice-president Emea bij Clarity: ‘Omdat we de Benelux zien als een tech-hub voor veel bedrijven die vanuit de VS een plek zoeken in Europa, net als voor bedrijven die uit het VK verhuizen op zoek naar een regio die technologisch hoog ontwikkeld is met veel hoogopgeleide professionals. Het is belangrijk voor ons om hier, in deze belangrijke markt aanwezig te zijn, en een strategisch cruciale stap in ons groeitraject.’
Gilley: ‘Ja, we verwachten dat de Benelux-regio door de Brexit een nog belangrijkere rol gaat spelen als bestemming voor Amerikaanse en Aziatische klanten die een Europees hoofdkantoor overwegen. In samenwerking met Karin en haar team willen we de Benelux-vestiging in staat stellen om zo snel mogelijk op te schalen om aan de verwachte groei in new business te voldoen. We zien die groei nu al, het wordt dit kwartaal zelfs al prioriteit een team aan te nemen dat zich specifiek op België richt.’
Gilley: ‘We kenden het bureau al een tijdje, en waren onder de indruk van hun kennis van communicatie en klantportfolio, met merken als Boomi, Citrix, Roche Diabetes Care en Solvinity - stuk voor stuk toonaangevend in hun branches. Veruit het belangrijkste was echter klik in cultuur en visie. Die was er direct, aan beide kanten. Karin en haar team waren erg enthousiast over de visie van Clarity over het bureau dat we samen willen bouwen. Met de mogelijkheid om nu sneller dan ooit tevoren te schalen en te groeien.’
Karin van Geelen: ‘Die uitbreiding van het team, de expertise en het bereik van ons bureau was een belangrijke volgende stap. Autonoom is dat lastig om snel te realiseren. Hiervoor was Clarity de perfecte internationale partner.’
Rachel Gilley: ‘We hebben als internationaal bureau veel specialistische lokale expertise in huis van onze teams in Londen, San Francisco, New York en Los Angeles. Die komt beschikbaar zijn voor onze klanten in de Benelux.’
Gilley: ‘Dankzij ons team in LA is er toegang tot de innovators in Silicon Valley, we hebben een vinger aan de pols van de entertainment-, gezondheids- en wellnessbranche. Ons team uit Londen kent de fintech-sector door en door, en New York is gespecialiseerd in Adtech en Consumer en Lifestyle. Al deze kennis en ervaring versterkt ons advies aan klanten.’
Gilley: ‘Ja, vooral bij een aantal innovatieve bedrijven in de technologiesector. Voor hen konden we ook direct gezamenlijk aan de slag. Dat was het grote voordeel van de overname van Yellow Communications met zijn ervaring in Nederland als België. We richten ons trouwens niet alleen op bestaande klanten, maar zijn ook begonnen met gezamenlijke pitches voor nieuwe accounts.’
Karin van Geelen: ‘We zijn bezig de contracten met de eerste nieuwe klanten rond te maken. Daarover kan ik later pas meer duidelijkheid geven.'
Van Geelen: ‘Dat gaat over dynamiek en het geloof in hechte teams die in rap tempo topkwaliteit kunnen leveren. En we hebben eerlijke consultancy in hoog in het vaandel staan, waarmee we voor ons gevoel echt een verschil maken.’
Van Geelen: ‘Wat ik bedoel is dat we werken vanuit een heel persoonlijke relatie en interesse voor zowel de persoon achter onze klanten als hun organisatie en markt, We zijn eerlijk in ons advies, praten de klanten niet naar hun mond en doen niet meer zomaar wat ze vragen. We kijken kritisch of een middel of kanaal ook echt het gewenste resultaat kan opleveren. En zo niet, dan zullen we dat eerlijk zeggen.’