Clowns starten offensief om imagoschade door horrorclowns te beperken

Crisiscommunicatie door Ronald McDonald’s, Bassie, Clown Betsy en Clownsbond

Dat de politie in Almere het eerste Facebookbericht over de zogeheten horrorclowns voorzag van een angstaanjagend plaatje hielp natuurlijk niet. Zo een met groene haren, gele ogen, grote slagtanden en te veel tandvlees. 

Sinds die maandagavond is de paniek toegeslagen en komen er steeds meer meldingen binnen van horrorclowns de kinderen de stuipen op het lijf jagen. Niet alleen in Almere maar ook in andere plaatsen.

De plaag, overgewaaid uit de VS, leidt tot grote zorgen in de clownsbranche, die op diverse wijzen aan crisiscommunicatie doet.

Ronald duikt 

Een wat klassieke manier – je even niet meer laten zien – zien we bij Ronald McDonald’s. De clown is per direct uit het straatbeeld verdwenen. Volgens McDonald’s past hij nu even niet meer bij de ’plezier en funfactor’ van het bedrijf, aldus communicatiemanager Eunice Koekkoek op de NPO Radio.

 

Bassie de legende

Nederlands bekendste clown Bassie baalt ook van de enge clowns, zegt hij tegen Nu.nl. Hij vreest dat er veel minder mensen verkleed zullen gaan als clown tijdens carnaval.

Zelf vreest Bassie niet voor imagoschade. &;Ik ben geen gewone clown, ik ben Bassie. Ik ben een legende. Legendes zijn boven alle twijfel verheven.&;

Geheime ontmoeting met Betsy

In het komen we Betsy de clown tegen, die met de krant wilde afspreken op een braakliggend stuk grond, omdat zo haar woonadres geheim blijft. Ze is incognito, dus zonder rode neus en clownskostuum. ‘Je weet maar nooit. Ik heb op internet al gelezen dat er knokploegen worden opgericht om de clowns van straat te vegen.’   

Betsy wilde toch graag afspreken omdat ze geroepen voelt haar &;vak en passie&; te verdedigen. ‘We krijgen een slechte naam. In ken verhalen uit Amerika waarbij clowns al hun klussen kwijtraakten. Een zo&;n mafkees kan voor ons verschrikkelijke schade aanrichten.’

Veel achterdocht

Dat verlies van inkomsten en werk is helemaal niet zo fictief, laat de World Clown Association (WCA) weten in het  Voorzitter Randy Christensen vertelt dat veel van zijn leden hebben te maken met annuleringen. Hij maakt zich zorgen over de reputatie van clowns. &;Het heeft een negatieve impact op hoe de wereld ons ziet.’

Ook Eric van der Steen van de Nederlandse Clowns Universiteit meent dat de killerclowns de ‘toch al fragiele beeldvorming van clowns’ weinig goed doen. ‘Er heerst al veel achterdocht als het om clowns gaat, daar maken mensen nu handig gebruik van.’

Gedragen als idoten

Volgens Van der Steen hebben clowns de beeldvorming van griezel overigens ook aan zichzelf te wijten. ‘Veel clowns communiceren niet goed dat ze bij kinderen een gevoel van vertrouwen en veiligheid moeten uitstralen’, vertelt hij het AD. ‘Ze gedragen zich als een idioot, maar letten niet op de signalen dat dit ook eng kan overkomen. Iets wat CliniClowns bijvoorbeeld wel goed aanvoelen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie