Chocoladefabrikant Ferrero op zoek naar kindersportimago met steun aan NOC*NSF

Het concern achter merken als Kinder Bueno, Kinder Surprise en Nutella zegt het sportplezier van kinderen te willen vergroten.

Chocolade- en suikerwerkenfabrikant (Nutella, Kinder Bueno, Ferrero Rocher, Tic Tac) en NOC*NSF hebben het actieplan ‘Joy of moving’ gelanceerd. Daarmee zeggen de twee verdere invulling te geven aan het partnership tussen Kinder+Sport en de Nationale Sportweek. Ferrero zegt over het initiatief: ‘Doel is vanuit de Nationale Sportweek initiatieven te ontplooien, waarbij kennis en plezier op een duurzame manier bijdragen aan meer en beter bewegen door kinderen. De focus ligt daarbij vooral op de verbinding tussen sport en onderwijs.’

Beweegtest
Ferrero zegt met de ondersteuning van NOC*NSF een impuls te willen geven door kennis beschikbaar te stellen en te bevorderen. Dit gebeurt door het aanbieden van een beweegtest aan basisscholen én bestaande schoolsportprogramma’s wetenschappelijk te onderbouwen. De gedachte is dat als kinderen plezier hebben in sporten en bewegen, dat de kans groter is dat ze dit hun hele leven lang blijven doen.

Dit zegt Olivier Zwolsman, MVO manager Ferrero Nederland erover: ‘De Nationale Sportweek is een heel sterk platform om kinderen te bereiken en in beweging te brengen. Zeker nu de Sportweek is verhuisd naar september. Dat is de start van het sportjaar én van het schooljaar. Het idee is activiteiten tijdens de Nationale Sportweek te starten en vervolgens het hele jaar door te trekken. Bij het ontwikkelen van het actieplan hebben we samen met NOC*NSF goed gekeken waar we echt toegevoegde waarde kunnen creëren. Er gebeurt namelijk al heel veel in Nederland op het gebied van sport en bewegen voor kinderen. We zijn ervan overtuigd dat we daarin zijn geslaagd en zijn heel trots op het actieplan dat er nu ligt.’

 

‘Uit cijfers blijkt dat de motoriek van kinderen slechter is geworden doordat ze minder bewegen.’

 

Kinder Bueno
Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling van NOC*NSF, vindt het initiatief van Ferrero een mooie aanvulling op het bestaande lange termijn partnership dat er al is tussen het programma van Ferrero, Kinder+Sport en de Nationale Sportweek van NOC*NSF. Lenselink: ‘Met de kennis die we opdoen uit het actieplan “Joy of moving” kunnen we scholen ondersteunen in het verder optimaliseren van de bestaande schoolsportprogramma’s, zodat ze daadwerkelijk bijdragen aan meer sportplezier.’

Streetart-workshop
Een 3D streetart van de Utrechtse kunstenaar Ruben Poncia met als thema ‘sportplezier’ markeert de lancering voor dit actieplan. Ferrero: ‘De 3D streetart (zie beeld hieronder) is een echte eyecatcher en zet letterlijk en figuurlijk beweging in gang. De Utrechtse kunstenaar Poncia begon afgelopen zaterdag aan dit kunstwerk van 40 m2 op het plein achter het oude Stadhuis. Vijftig kinderen uit diverse Utrechtse wijken sloten de voltooiing ervan gisteren af met een streetart-workshop. De 3D straattekening blijft ongeveer twee maanden liggen.’

 

De wetenschap
Ferrero en NOC*NSF zeggen het project wetenschappelijk te onderbouwen door samen te werken met de Italiaanse wetenschapper Caterina Pesce, die verbonden is aan de ‘Foro Italico’ Universiteit van Rome. De samenwerkende partijen: ‘Zij is expert op het gebied van lichamelijke opvoeding en heeft de “Joy of moving” methode ontwikkeld. Een holistische aanpak gericht op de motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen die al enkele jaren wordt toegepast en wetenschappelijk gemonitord op diverse Italiaanse basisscholen.”

Zwakke motoriek
Ferrero zegt uit cijfers te weten dat de motoriek van kinderen slechter is geworden doordat ze minder bewegen. De samenwerkende partijen: ‘Om de kennis over de motorische vaardigheden te vergroten, bieden wij scholen gratis de MQ SchoolTest aan. Deze wetenschappelijk onderbouwde beweegtest is ontwikkeld door Athletic Skills Model in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. Het biedt docenten lichamelijke opvoeding of buurtsportcoaches de mogelijkheid om op laagdrempelige wijze – in 1 minuut per kind – de motorische ontwikkeling van kinderen te testen. Door jaarlijks de beweegtest uit te voeren, kunnen scholen de motorische ontwikkeling van kinderen volgen en er gericht op inspelen met passend sport- en beweegaanbod in en rondom de school.’

Dit schooljaar starten 50 basisscholen in de regio’s Utrecht en Breda met de beweegtest. Basisschool Willibrordus uit Breukelen had de primeur (zie video) en voerde op dinsdag 20 september de test uit samen met sportpromotor van de Nationale Sportweek Mieke Cabout, winnares van het Olympisch waterpologoud in 2008 en onderzoekster bij de VU.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie