Het Nederlands publiek geeft de recente commercial van Fox Sports, gemaakt door Anomaly, een rapportcijfer 6,3. Dat blijkt uit het onderzoek in het kader van 'Campagnerapport', een samenwerking tussen Adformatie en onderzoeksbureau Memo2, (N= 92). En laat dat nou precies het gemiddelde rapportcijfer zijn van alle campagnes in de campagnedatabase die Memo2 de afgelopen jaren heeft opgebouwd.
Happy average
Ook op veel van de bevraagde ‘waarden’ scoort de commercial gemiddeld. Iets boven het gemiddelde zitten de waarden ‘is opvallend’, ‘onderscheidt zich’ en ‘is geloofwaardig’. Min of meer op de benchmark scoort de commercial op de waarden ‘passendheid’, ‘is leuk’, ‘spreekt mij persoonlijk aan’ en ‘is irritant’. Op de factor ‘heeft een duidelijke boodschap’ scoort de commercial een ietsje onder het gemiddelde. Ergo: de scores van de commercial wijken niet erg af van de gemiddelde scores. Op één uitzondering na dan.
Niks nieuws
Want maar 9 procent van de ondervraagden vindt dat de commercial iets nieuws vertelt. En die waarde wijkt meer dan 15 procent af van de benchmark.
Spontaan
Ondanks deze naar het gemiddelde neigende resultaten, blijkt uit de spontane toelichtingen die respondenten wel dat de commercial gewaardeerd wordt. Een greep uit die spontane toelichtingen:
- ‘Je kunt zien dat FOX Sports een geweldig spannende zender is om naar te kijken.’
- ‘Het is vernieuwend, grappig en trekt je aandacht.’
- ‘Een leuke combinatie van een stelletje mafkezen met spannende muziek.’
- ‘Wat een emoties zeg!’
- ‘Mooi gefilmd, en een realistische weergave van het kijken naar een voetbalwedstrijd.’
Ook zeggen respondenten:
- ‘Mooie beelden! Alleen de boodschap verrast me niet.’
- ‘Geen duidelijke boodschap, en heel veel van hetzelfde.’
Geloofwaardig
Luna Checa, junior media researcher bij Memo2 trekt de volgende conclusie: ‘Fox Sports is er in geslaagd een opvallende, onderscheidende en geloofwaardige commercial te maken, waar veel Nederlanders zichzelf in kunnen herkennen. Relatief weinig Nederlanders geven aan dat de commercial hen iets nieuws verteld. Dit hangt wellicht samen met dat de boodschap niet voor allen even duidelijk was, en het onderwerp voetbal niet de gehele Nederlandse bevolking aanspreekt.’