Thijs Plug startte in mei dit jaar als mondiale head of PR bij VanMoof. Hij belandde er in een rollercoaster en werkt nu aan de doorstart van het iconische fietsenmerk. 7 vragen:
1. 2023 in één woord?
VanMoof!
2. Wat was het hoogtepunt van het jaar in jouw vakgebied?
De manier waarop Hannah Prins over Extinction Rebellion praat - rechtlijnig, helder, geduldig, toegankelijk, compromisloos - is al heel lang heel erg knap.
3. Wat is het waardevolste professioneel inzicht dat je hebt opgedaan?
Als Boos en Radar in je mailbox zitten in je eerste week, is dat meestal geen goed teken.
4. Wat is je het meest tegengevallen, en hoe ben je daarmee omgegaan?
Er is een hoop gepubliceerd zonder dat mensen even checkten hoe het echt zat - ik herinner me een Italiaanse zakenman die VanMoof wel even zou kopen. Dat hebben we laten lopen omdat we in die fase niets mochten zeggen - maar dat was wel tandenknarsen.
5. Waar had je echt minder tijd/geld in moeten investeren?
De meeste decks zouden ook vijf bulletpoints kunnen zijn.
6. Welk professioneel probleem houdt je nu het meeste bezig?
Er zijn in 2023 letterlijk duizenden negatieve artikelen geschreven over VanMoof - tot op de voorpagina van de New York Times aan toe. Vrijwel elk ander merk was allang kopje onder gegaan. VanMoof staat nog omdat mijn voorgangers ervoor hebben gezorgd dat het merk een bepaalde plaats heeft in de cultuur. Dat updaten en herstellen is de uitdaging voor de komende jaren.
7. En wat ga je daar in 2024 aan doen?
Kop naar beneden en werken.