'Ons Nederlandse start-upje is zojuist de magische grens van één miljoen lezers gepasseerd', schrijft medeoprichter Alexander Klöpping vandaag. Het aantal actieve gebruikers ligt lager: in totaal hebben 200.000 mensen geld gestort op hun Blendle-account.
Jonger
In maart lag het totale gebruikersaantal nog rond de 650.000 in Nederland en Duitsland. Volgens Klöpping is de gemiddelde Blendle-gebruiker het afgelopen jaar jonger geworden: van 35 naar 30 jaar.
Uitbreiding
Onlangs maakte Blendle bekend dat het bedrijf Paper overneemt, een digitale app van De Persgroep. De Nederlandse startup breidt ook internationaal uit. In 2015 kreeg Blendle een Duitse versie en dit jaar start het bedrijf in de Verenigde Staten. In Amerika is alleen nog een bèta-versie beschikbaar.
Nieuwe functie
Verder schrijft Klöpping dat hij het aanbod van artikelen persoonlijker wil maken met de nieuwe Premium Feed. Het cureren en aanbevelen in de normale Feed nog steeds met de hand, maar in Premium doet een algoritme dat. Dat wordt gebouwd door een team datawetenschappers.
Algoritme werkt als een journalist
'Tijdens gebruikerstests bleek dat niet alle lezers positief waren over personalisatie', schrijft Klöpping in een blog. 'Ze zijn bang dat ze alleen maar artikelen te lezen krijgen over onderwerpen die ze al kennen. Daarom lieten we een algoritme bouwen dat zoveel mogelijk werkt als een journalist. Je ziet verhalen over belangrijk nieuws, maar ook informatie die je verrast of artikelen die vooral interessant zijn voor jou. Denk aan een verhaal over politiek, een gedetailleerde geschiedenis van computerchips of een verhaal over een bepaalde celebrity.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!