Apple trekt de creatie en productie van zijn reclamecampagnes naar zich toe en passeert steeds vaker zijn vaste bureau TBWA\Chiat\Day. Tot nu toe was TBWA\Chiat\Day verantwoordelijk voor de reclame-uitingen van Apple. Dit heeft een woordvoerder tegenover Bloomberg bevestigd. Sinds afgelopen najaar is een aantal commercials gelanceerd die Apple zelf heeft geproduceerd, zoals de iPad Air spot 'Your verse'.
De relatie tussen de iPhone-maker en TBWA\ dateert uit de jaren tachtig. De legendarische spot 1984 kwam voort uit de samenwerking en sindsdien leek een breuk niet denkbaar. Apple is bezig met een grote reorganisatie van zijn creatieve afdeling. Een van de initiatiefnemers hiervan is ex-KesselsKramer-creatief Tyler Whisnand. Whisnand zit volgens Nederlandse bekenden ‘een paar deuren bij Tim Cook vandaan.’
Hij vertrok van KesselsKramer naar Wieden+Kennedy Portland waar hij zes jaar lang werkte op klanten als Nike en Levi’s. Daarna stapte hij over naar Media Arts Lab, de TBWA\-unit die voor Apple werkt. Vorige zomer haalde Apple hem intern om het creatieve team, waar ook andere W+K-creatieven onderdeel van uitmaken, te leiden en uit te breiden.
Apple pitcht nu iedere briefing intern en bij Media Arts Lab. De reden hiervoor is dat de groei van Apple vertraagt en het merk zware concurrentie van Samsung ondervindt. Tijdens de geruchtmakende rechtszaak tussen de twee merken lekte een e-mail uit waaruit bleek dat marketing directeur Phil Schiller overwoog de relatie met TBWA\Chiat\Day te verbreken. Het feit dat Apple talenten bij het bureau heeft weggehaald ter faveure van zijn eigen creatieve team wordt gezien als een indicatie dat de vertrouwensband verder is beschadigd.
Bloomberg citeert reclameprofessor Edward Boches, die de beweging toeschrijft aan het creatieve vacuüm dat is ontstaan na de dood van Steve Jobs. ‘Goede reclame komt vaak voort uit een enkele krachtige beslisser met vertrouwen, niet van iemand met een betaalde titel.’