B2B-marketingbureau Spotonvision interviewde de marketingdirecteuren van grote B2B-bedrijven in Nederland. Met welke uitdagingen worden marketeers geconfronteerd om hun waarde voor het bedrijf te bewijzen? Hoe meten ze ROI, en hoe denken ze hun inspanningen de komende tijd te verbeteren?
Uit het onderzoek komt naar voren dat marketeers erg bezorgd zijn over de manier waarop marketing wordt gezien door de directie. Er is volgens de onderzoekers een schijnbaar gebrek aan vertrouwen in het vermogen van marketing om bij te dragen aan de omzet.
Ondanks de zorgen over de manier waarop marketing wordt gezien binnen hun organisaties, komt uit het onderzoek ook naar voren dat er zeker een transformatie plaatsvindt in b2b-marketing en de rol van marketing performance management in die transformatie. De veranderingen bieden een kans om de perceptie en de mindset van leidinggevenden, dat marketing een kostenpost zou zijn, te veranderen, aldus de onderzoekers.
Adwin Gerritsen, senior consultant bij spotONvision: ‘Er is een duidelijk verband tussen organisaties waar het topmanagement duidelijke resultaatverantwoordelijkheid neerlegt bij marketing en hun volwassenheid in marketing performance management. Ook zien we dat organisaties die marketingtechnologie zoals marketing automation hebben doorgevoerd, duidelijk in de lead zijn met marketing performance management.’
Voor meer resultaten zie onderstaande infographic:
Methodiek
B2B-marketingbureau spotONvision heeft een kwalitatief onderzoek gehouden over marketing performance management (MPM). De studie is gebaseerd op diepte-interviews met marketingdirecteuren van grote B2B-bedrijven in Nederland, verdeeld over de sectoren IT, financiële diensten, Utilities, Media & Communicatie, Techniek, Logistiek, Groothandel, Productie en Professional Services.Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door Oracle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!