Twee miljard ton, dat is de wereldwijde hoeveelheid bederfelijke waar die we jaarlijks weggooien. Soms verdwijnt zelfs meer dan 50% van een product ergens op de weg van producent naar consument.
Continu meten met een RFID-sensortag
De cijfers komen uit het NXP-blog van Romano Hoofman, projectleider van het Pasteur Project. Het komt neer op een slimme tag die de kwaliteit van bederfelijke goederen continu meet op hun reis door de toeleveringsketen. Het project is het resultaat van de samenwerking van zestien organisaties in een consortium. Romano: “Bederf wordt grotendeels veroorzaakt doordat producten ergens in de keten onderhevig zijn geweest aan ongunstige klimaatcondities (bijv. te lang blootgesteld aan een te hoge temperatuur, vochtigheid of lichtintensiteit). NXP heeft samen met bedrijven als Philips en TNO en de TU Eindhoven een RFID-sensortag ontwikkeld die deze condities de hele tijd in de gaten houdt. Het levert nieuwe inzichten op om de keten te optimaliseren zodat minder goederen verloren gaan.”
Afval is geen standaard
Het vereist wel een omslag in denken. Romano: “Retailers en alle partijen in de keten moeten af van het business model waarin afval standaard zit ingebakken. Als ze dat niet uit zichzelf doen, zie ik mogelijkheden voor Europa om door middel van wetgeving de voedselverspilling aan te pakken.” Hij vervolgt: “Ik zie de sensortag als een doorbraak ten opzichte van de normale houdbaarheidsdatum. Die is altijd gebaseerd op een worst case scenario. Daarom gooien mensen zoveel dingen weg die eigenlijk nog goed zijn.”
Op verpakkingsniveau
De tag die tijdens het Pasteur Project is ontwikkeld is veel kleiner dan vergelijkbare tags die momenteel op de markt zijn van bijvoorbeeld Caen RFID en Sensitech. Romano: “Uiteindelijk willen we de tag op verpakkingsniveau integreren, in plaats van op containerniveau, wat nu gebeurt. We willen de tag verwerken ín een pak melk of geseald pak tomaten.
Een tag die je vertelt tot wanneer je tros tomaten goed is
Het kan betekenen dat je voortaan via bijvoorbeeld een uitleesapparaat in je koelkast altijd weet wat er in je koelkast ligt, en hoe lang het nog goed is. Romano: “De tag meet namelijk niet alleen temperatuur, licht en de vochtigheid, maar zet dit om naar een kwaliteitsgetal. Omdat het bij voedsel vaak om natuurlijke producten gaat, en niet elke tomaat hetzelfde is, past de tag een statistisch model toe en kan dan bijvoorbeeld aangeven ‘deze tros tomaten is nog zeven dagen goed.”
Duurder?
Maar een tag op elke afzonderlijke verpakking, wordt dat niet duur? “Dat hangt volledig af van je businessmodel. Een pak melk met een sensor kost meer dan een normaal pak melk, maar je kunt wel langer van je product genieten omdat je beter weet tot wanneer de kwaliteit gegarandeerd is. Ik vergelijk het altijd met biologische producten: die zijn ook duurder dan normale producten maar door de meerwaarde die mensen eraan hechten worden ze toch verkocht.” Romano ziet mogelijkheden voor de tag in de farmaceutische industrie, waar de marges hoger zijn zodat er meer speelruimte is voor de kostprijs van de tag.
Op zoek naar een partner
Het Pasteur Project diende als een ‘proof of concept’ en werd in december 2012 afgerond. Om de tag een commercieel succes te maken is Romano nog op zoek naar een systeemintegrator die alle onderdelen van de tag wil integreren en als product in de markt wil zetten. “NXP is een b2b-bedrijf en levert alleen de chips voor de tag. Wij gaan de tag zelf niet verkopen, daar zoeken we een partner voor.”
Groot potentieel
Romano benadrukt dat er een grote potentiële markt is voor RFID-chips in combinatie met sensoren: “Er wordt ontzettend veel vervoerd over de weg, door de lucht en over het water. Met de Pasteur-sensortag kun je de kwaliteit van de producten die worden vervoerd garanderen van fabriek tot consument. Je moet dan niet denken aan een miljoen of miljard producten, maar aan triljoenen artikelen die jaarlijks verscheept worden.”
*Perishable mAnagement through Smart Tracking of lifEtime and qUality by RFID
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber daadwerkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats tijdens de Accenture Innovation Experience.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!