Regisseur Johan Kramer (Halal) maakt voor ADCN (vereniging voor creativiteit in reclame en design) een serie korte video’s over de manier waarop creatieven op ideeën komen. Een half jaar geleden publiceerde hij de eerste vijf video’s, afgelopen half jaar interviewde hij vijf creatieven voor deel twee. ‘Na het derde interview realiseerde ik me dat ik alleen maar vrouwen geïnterviewd had’, vertelt hij. ‘Ik besloot er een thema van te maken en er nog twee bij te zoeken.’
Spotlight op vrouwen
De komende weken staat bij de ADCN dus de spotlight op vrouwelijke creatieven, terwijl in de documentaire over 100 jaar reclame van VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) alleen maar mannen voorkwamen. Vakgenoten uitten kritiek. Vroeger werkten er minder vrouwen in de reclame, maar tegenwoordig is er genoeg vrouwelijk talent. 'Met een beetje meer fantasie en sturing hadden daar gemakkelijk heel wat vakvrouwen bij kunnen zitten', vindt Christiaan van Mansfeld (Havas Lemz).
Met zijn serie laat Kramer zien dat het helemaal niet zo'n opgave is om vrouwelijk talent in beeld te brengen. Met deze vijf portretten hoopt hij bij te dragen aan meer seksegelijkheid in de branche.
Mooie bijkomstigheid
‘Uit onderzoek blijkt dat slechts 11 procent van de creative directors een vrouw is. Dat is eigenlijk heel raar in een vakgebied dat progressief schijnt te zijn, daar moeten we iets aan doen’, zegt Kramer. ‘Het was niet mijn uitgangspunt om dit te benadrukken in de video’s, maar ik vind een mooie bijkomstigheid dat het zo uitpakt.’
Een goed idee komt niet aanwaaien
De serie komt voort uit zijn eigen interesse: hij was nieuwsgierig naar de verschillende manieren waarop mensen op ideeën komen. Kramer: ‘Creatieve ideeën zijn de basis van ons vak. Wat ik wil laten zien is dat het bij niemand komt aanwaaien. Iedereen doet het ook anders: de een zondert zich af, de ander komt op de beste ideeën in een drukke omgeving of werkt het liefst samen met anderen.’
Kleine kunstwerkjes
In de filmpjes vertellen de creatieven hoe zij op ideeën komen. Iedere video hooguit twee minuten. ‘Ik wilde er geen lange, droge, pretentieuze video’s van maken. Het moesten kleine kunstwerkjes worden.’
De regisseur interviewde en filmde zelf. Daardoor werden het intieme video’s, denkt hij. ‘Als je met een crew komt, verandert de sfeer. Nu was het net alsof ik even op de koffie kwam, maar dan met een camera in mijn hand. Ik zocht ook een locatie die past bij het verhaal. Annemiek den Uil van Cheil raakt geïnspireerd in haar strandhuisje, dus daar zijn we heen gegaan.’
Inspiratie voor jonge creatieven
De video’s worden de komende tijd gepubliceerd op de sociale media van ADCN. De maker hoopt dat de filmpjes vooral jonge creatieven inspireren. ‘Ik hoop dat het ontnuchterend werkt als zij zien dat alle creatieven met dezelfde onzekerheden worstelen. En dat er vele manieren zijn om tot een goed idee te komen.’
Foto: video-still Vanessa Burgmans
'Vrouwen zijn opener en eerlijker'
Volgens de regisseur is er geen duidelijk verschil tussen hoe mannen en vrouwen op ideeën komen. Wat wel verschilt, is de manier waarop ze erover praten. ‘Vrouwen zijn meer open en eerlijk,’ zegt Kramer. ‘Vanessa Burgmans van TBWA vertelt bijvoorbeeld dat ze het niet alleen kan, Brooke Barker van Wieden + Kennedy legt uit dat haar onzekerheid een van de redenen is dat ze zo hard werkt. Dat zal een man niet snel zeggen.'
Foto: video-still Brooke Barker