Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Track and Protect: Beheer op afstand je smartphone

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Telefoon gejat? Met wordt aangifte doen voortaan heel makkelijk. Je stapt met een foto van de dief en de exacte locatie van je telefoon naar de politie. Als de dief zijn simkaart in jouw telefoon stopt is hij nog verder van huis. Dan weet je in no time zijn telefoonnummer, de operator en zijn klantnummer daar. Ook gaat een alarm op de gestolen telefoon af – en heb je ‘m allang geblokt. Een app die je niet gestolen kan worden.

Track and Protect is het bedrijf van drie softwarespecialisten die de ingewikkelde technologie hebben ontwikkeld om je telefoon op afstand te beveiligen. Je downloadt de app op je smartphone. Je meldt je aan op de website, waar de pincode van je telefoon de inlogcode is. Op de website staan de gegevens van je smartphone, een wereldkaart met de exacte locatie van je toestel en talloze buttons die de verschillende functionaliteiten van de Track and Protect-technologie weergeven.

Zien en horen waar je toestel ligt

Zo kun je te allen tijde zien waar je telefoon zich bevindt. Heb je je toestel ergens laten liggen? Dan zet je het vanaf de website op stil, om zo de kans te verkleinen dat iemand ‘m opmerkt. Wil je checken of hij er nog ligt? Dan geef je op de website een nummer op, bijvoorbeeld je thuisnummer, en druk je op de button ‘CallBack’. Daarmee krijgt je telefoon een commando om het nummer ongemerkt te bellen. Jij neemt op en zo kun jij luisteren of je iets verdachts hoort.. Of je kiest ervoor om te kijken of je telefoon nog veilig is door ‘m een foto te laten maken op de plek waar hij ligt.

Houd de dief!

Is iemand er zeker weten met je toestel vandoor? Met Track and Protect blokkeer je het meteen via de buttons ‘Lock’ of ‘Lock and alarm’. Bij de dief gaat dan een alarm af. Met ‘Wipe’ verwijder je al je gegevens uit je telefoon. Verder kun je een foto maken van de dief. Dat gebeurt zelfs automatisch wanneer hij slim denkt te zijn en de simkaart verwisselt. De server van de website krijgt dan een melding en de persoon die je eerder opgaf, wordt onmiddellijk geïnformeerd via sms. Zo kom je het meteen te weten wanneer je telefoon ontvreemd is. Ook krijgt de server de informatie van de simkaart binnen, zoals de operator, het klantnummer van de dief bij de operator en het telefoonnummer van de sim. Dat nummer vervangt tijdelijk jouw nummer, zodat – zelfs als de simkaart vervangen is – jij nog steeds controle hebt over de telefoon. Heel belangrijk, want de server stuurt programmacodes in de vorm van een sms’je naar je telefoon, die deze commando’s codeert en uitvoert.

Klomptek en de nieuwste Nokia N9

De start-up achter Track and Protect heet . Het bedrijf levert de Track and Protect-service op maat voor fabrikanten, netwerkserviceproviders en operators. Het gaat hard. Robert Harmsen, een van de drie oprichters van Track and Protect is trots. “Het kleine Klomptek wint opdrachten van McAfee, Symantec, Kaspersky, WaveSecure en F-Secure.” Samen met Nokia werkte Klomptek aan de grootste opdracht tot nu: het integreren van het Track and Protect-systeem in de nieuwste . “Hier hebben wij een tijd in het geheim aan gewerkt en dit mogen we pas sinds twee weken naar buiten brengen. Wij hebben het remote security-gedeelte van de N9 ontwikkeld en geïmplementeerd in het besturingssysteem.”

Voor operators bouwt Klomptek de website en infrastructuur, leveren alle techniek en geven alles de ‘look and feel’ van de operator. “Als KPN besluit om Track and Protect te willen gebruiken, wordt alles aangepast aan KPN. Zij bepalen zelf de uitstraling, welke functionaliteiten zij willen gebruiken en – het belangrijkst – we gebruiken de sms-dienst van de operator. Dat biedt hem kansen voor een nieuw verdienmodel. Bijvoorbeeld door een bedrag per sms te vragen of door een abonnement aan te bieden voor een aantal Track and Protect-sms’jes per jaar.

Drie businessmodellen

Track and Protect past drie businessmodellen toe. Consumenten kunnen voor Track and Protect terecht op .Er wordt direct geld verdiend aan mensen die de app en de bijbehorende service kopen via de Android Market, BlackBerry App Store of Ovi Store. Klomptek verwacht aan het eind van het jaar over de drie miljoen gebruikers te gaan. Het is wel nog wachten op een Apple-versie van Track and Protect omdat de technologie van Apple nog ontoereikend is. De belangrijkste functie van dit consumentenmodel is als etalage voor twee andere businessmodellen: de verkoop van de technologie aan operators en de deals die Klomptek sluit met telefoonwinkels.

De winkels bieden Track & Protect aan bij de verkoop van een toestel. “We willen in principe de hele wereld van dienst zijn, maar we focussen op Brazilië, Rusland, India, China en Afrika. Daar liggen de grootste, snelgroeiende markten, en met ‘groot’ bedoel ik gigantisch. Een van onze nieuwste klanten is een Nigeriaanse operator met 120 miljoen gebruikers – de grootste mobiele aanbieder in Afrika heeft 600 miljoen gebruikers.”

Positieve feedback

Big business dus, als je bedenkt dat operators een à twee dollar per gebruiker betalen aan Klomptek voor de Track and Protect-service. Het oorspronkelijke doel blijft echter goed in het vizier: telefoondieven pakken. Robert: “We hebben talloze verhalen over oneerlijke sujetten die tegen de lamp lopen door het Track and Protect-systeem. Dat levert positieve feedback op van mensen die dankzij onze technologie hun telefoon terug hebben. Wel ontvangen we af en toe op kantoor in Edam een mailtje uit bijvoorbeeld India: ‘dit is de foto van mijn dief, pakken jullie hem?’. Dan laten wij vriendelijk weten dat ze daarvoor echt bij de politie moeten zijn.”

;" title="&;">

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie