Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Toogethr: de meerijd-app

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland telt ruim acht miljoen auto’s. 1,2 personen is het gemiddelde per auto. Onbenut potentieel, volgens AIA-deelnemer . Met hun meerijd-app maak je snel carpoolafspraken. Via sociale netwerken wordt het een stuk makkelijker om een rit aan te bieden of te zoeken.

is meer dan het traditionele carpoolen. Toogethr biedt de mogelijkheid om steeds dezelfde ritten of juist eenmalige ritten aan te bieden en te vragen – bijvoorbeeld naar een evenement of het buitenland. Je ontmoet nieuwe mensen, spaart het milieu en deelt brandstofkosten. En via Toogethr reizen is meestal goedkoper dan met het ov.

Mobiele website
Martin Voorzanger is het brein achter Toogethr. Hij liep al een aantal jaar rond met het idee. Bart Selders, medeoprichter, omarmde het meteen. Hij komt uit een dorp en reed vaak met een lege auto langs de bushalte, waar slechts één keer per uur een bus stopte. Begin januari ging Toogethr live met een mobiele website. Bart: “Iedereen kan het gebruiken, of je nu een iPhone, Blackberry, Android of laptop hebt.” Je wordt lid van de community en daar ga je.

Hoe werkt Toogethr?
Je kunt zo veel ritten aanbieden en zoeken als je wilt. Als je een rit aanbiedt, kun je aangeven dat je een bedrag wilt ontvangen voor een rit. Dit mag wettelijk gezien niet meer bedragen dan enkel een bijdrage in de kosten, denk aan brandstof, afschrijving etc. Toogethr zorgt voor de afhandeling van de betaling. Martin: ”Dus geen gedoe met wisselgeld in de auto”. Aan de passagier berekent Toogethr 25% bemiddelingskosten, met een minimum van € 1,50. Bart: “Die bijdrage gebruiken wij om btw af te dragen, om de betaalproviderkosten te dekken en om ons bedrijf draaiend te houden.”

Registratie via e-mail of Facebook
Toogethr is helemaal gratis. Je registreert je via e-mail of Facebook. Martin: “Facebook-accounts bevatten interessante informatie voor Toogethr. Mensen moeten zichtbaar zijn, een duidelijk profiel hebben. Vertrouwen is de basis. Je wilt weten bij wie je straks in de auto terechtkomt. Het voordeel van de Facebook-koppeling is dat je bijvoorbeeld kunt zien of degene met wie je meerijdt dezelfde interesses deelt, zodat je tijdens de rit een goed gesprek kunt beginnen.”

Potentie: 720.000 auto’s
Martin heeft zijn idee goed doordacht. In een van zijn onderzoeken bevroeg hij 415 automobilisten, uit verschillende inkomensklassen, van diverse leeftijden en een evenwichtige man-vrouwverhouding. 9% van de ondervraagden zag de meerwaarde van Toogethr. Martin: “Nemen we acht miljoen autobezitters als uitgangspunt, dan heb je het over 720.000 auto’s. Een kwart van de respondenten twijfelde over de dienst. Voor mij toont dat aan dat Toogethr potentie heeft.”

Van pre-planned naar adhoc ritten
Bart: “De nadruk ligt nu op groei. We willen meer gebruikers, zodat de kans op een match groter wordt”. Martin: “Toogethr biedt nu vooral ‘pre-planned-ritten’. Dat moeten meer ‘adhoc ritten’ worden. Stel, de trein rijdt niet, je pakt je telefoon en zoekt een rit naar huis – wie gaat er nog meer naar Utrecht? Dat is het ultieme doel. Daarnaast kijken we of we partners zoals leasemaatschappijen en partijen als Greenwheels bij Toogethr kunnen betrekken.”

Accenture organiseert in 2012 weer de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Wil je op Toogethr stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. Bij de Accenture Innovation Awards 2012 is de stembus voor de Publieksprijs nu al geopend. Elke tweet, share en like vanaf de op de Innovation Awards-website, telt als één stem. Wordt jouw favoriet genomineerd door de jury, dan wegen alle publieksstemmen mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie