SciSports is goed op weg. Ze wonnen onlangs bij de Philips Innovation Awards 43.500 euro. Gehuld in een oranje pak zette oprichter Giels Brouwer zijn concept uiteen. Het AIA13-team sprak hem aan, en SciSports is erbij dit jaar. Wat kenmerkt deze kanshebber?
Scisports heeft een grote database met informatie over voetbalspelers in meer dan vijftig landen. Het werkt met crowdscouting. Waar eredivisieclubs een netwerk hebben van drie scouts gebruikt SciSports de visie van zowel professionele scouts als de passie van amateurscouts.
Mediabekendheid bepaalt de transferprijs, en doet deze schommelen als ware het de beursindex. Neem Sunday Mba, de onbekende spits die voor Nigeria uitkwam en in de finale van de Afrika Cup scoorde. Zijn transferwaarde steeg ineens van drie ton naar zes miljoen.
Open source-gegevens
SciSports wordt gevoed door sportdatacenters, zoals Infostrada en ORTEC. De meeste wedstrijdinformatie wordt verkocht, maar zo’n 10 à 30% wordt open source weggegeven. Giels: “Van 22 datacenters gebruiken wij dat deel. Let wel: gebruiken, we mogen niet doorverkopen. Clubs geven aan welke spelers ze graag willen hebben en geven daarbij vijf tot zeven kernkwaliteiten aan. Uit SciSports rolt dan een aantal spelersnamen.”
Lucratief idee
Door NEC werd de kiem gelegd. Of Giels een systeem zou kunnen bouwen dat alle spelers ter wereld in kaart brengt. “Ik liep in die tijd stage bij FC Twente, waar ik leerde hoe clubs tot transfers komen.” Het leidde tot het lucratieve idee dat SciSports nu is. “Met ons eerste product comprimeer je een zee van spelers tot een schaduwlijst, het tweede gaat eind juni live en helpt de beste kandidaat op de lijst te kiezen.”
Hij vervolgt: “Als een speler die wij hebben aangedragen daadwerkelijk wordt gekocht, dan krijgen wij 3% van zijn huidige transferwaarde en 3% van de winst waarmee hij verkocht wordt..
Even goed, maar minder duur
Wat blijkt: Het systeem zorgt dat de helft van de spelers die SciSports aandraagt onbekend zijn bij de professionele scouts. Giels: “Daar kunnen voetballers bijzitten die heel goed zijn, maar veel minder duur in transfer dan vedetten. Momenteel werken we samen met acht voetbalclubs, waaronder FC Utrecht, twee Engelse clubs en een Turkse club. Bewust benaderen we nog niet zelf. De komende transferperiode zien we als een testcase.”
Wetenschappelijke aanpak
“Wat we doen is vernieuwend. Bij ORTEC kun je tegen betaling één speler opvragen van wie je dan een uitgebreid rapport krijgt. En weliswaar houdt het Italiaanse Wyscout ook voetballers in de peiling, maar zij zijn meer gericht op videogegevens. Onze aanpak is wetenschappelijker: we zien gegevens als een middel in plaats van een doel. De definitieve keuze blijft die van de scouts zelf.”
Toekomstplannen
We hebben een heel divers team van twintig mensen. Momenteel zijn we bezig met een jeugdontwikkelsysteem op het gebied van risicoanalyses en factoren die bepalen dat jeugdspelers doorbreken. Het is heel hard gegaan, maar we blijven vooruitkijken. In elke transferperiode willen we nieuwe producten lanceren. Nu hebben we al drie uitgewerkte ideeën, die alleen nog maar gebouwd hoeven te worden.”
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!